actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2017, 10:55
Wout.V*nDyck Wout.V*nDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 69
8 procent van fietsongevallen gebeurde in 2016 met elektrische fiets

Er zijn vorig jaar zo'n 730 ongevallen gebeurd met elektrische fietsen waarbij gewonden vielen. Dat is 8% van het totaal aantal fietsongevallen.

In de ongevallencijfers worden ongevallen met elektrische fietsen voortaan apart opgelijst. In 2016 gebeurden er in België ongeveer 730 ongevallen met zo'n elektrische fiets, dat is 8 procent van het totale aantal ongevallen.
Volgens Stef Willems van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) komt dat onder meer doordat de elektrische fietsen vooral bij oudere mensen populair zijn. "Als iemand van 25 jaar valt, dan heeft die persoon misschien een schram op zijn heup, ouderen daarentegen breken sneller hun heup. Zij hebben dus meer kans op verwondingen bij een verkeersongeval. Het heeft dus met de fysieke broosheid te maken", verduidelijkt Stef Willems in "Start je dag" op Radio 2 Antwerpen.

Half miljoen elektrische fietsen

Er zijn de laatste drie jaar naar schatting ongeveer een half miljoen elektrische fietsen op onze wegen bijgekomen. In 2015 werden er nog 150.000 verkocht. Het BIVV roept steden en gemeenten op om werk te maken van betere fietspaden en fietsvoorzieningen. “Maar ook bedrijven moeten hun werknemers aanmoedigen om de fiets te nemen. Dat hoeft niet elke dag, maar als je pakweg twee keer in de week met de fiets gaat werken zou dat al een grote impact kunnen hebben op de files in de spits. Belangrijk daarbij is dat bedrijven dat fietsen ook belonen. Dat hoeft niet per se met geld, maar een ontbijt en een goede douche helpen ook al.”

Bron: De Redactie
Link: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2981061
Datum: 17/05/2017
Mening:
Elektrische fietsen beginnen (of zijn) in Vlaanderen een hype aan het worden. Ik zie dagelijks iemand fietsen met een motortje achteraan. Ik ben helemaal geen tegenstander van elektrische fietsen, in tegendeel. Deze vervoersmiddelen zijn ecologisch en dragen bij tot een 'sportievere' maatschappij. Acht procent van de fietsongevallen gebeurt met een elektrische fiets. Ik achtte dit cijfer veel hoger omdat dit vervoersmiddel niet ongevaarlijk kan zijn. Er zijn elektrische fietsen die een snelheid kunnen halen van 50km/h. Dat betekent dat het even snel gaat als een brommer. Het verschil zit hem in dat je een brommer gemakkelijk van enkele honderd meters hoort afkomen, terwijl een elektrische fiets geluidloos is. Ik denk daarom dat men tegenwoordig extra voorzichtig moet zijn en goed uitkijken op kruispunten waar veel fietsers rijden om ongelukken te vermijden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2017, 11:48
Graylan.B*oeckx Graylan.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 73
Elektrische fietsen komen meer en meer voor in het verkeer. Opzich is dit heel positief. Mensen laten hun auto thuis en maken gebruik van een milieuvriendelijk verplaatsingsmiddel. Daarnaast kan het gebruik van fietsen de files inkrimpen. Toch is er in vergelijking met Nederland nog steeds een groot verschil.
Het risico van een elektrische fiets ligt wel beduidend hoger dan een manuele fiets. Dit door het feit dat de snelheid hiervan een stuk hoger kan ligt. Dit in combinatie met vooral ouderen mensen die lichamelijk al iets kwetsbaarder zijn zorgt voor dit aantal. Ik vind het al goed dat bepaalde elektronische fietsen een nummerplaat hebben gekregen. Hierdoor kunnen zij ook gestraft worden voor onverantwoord gedrag in het verkeer. Daarnaast lijkt het mij niet onverstandig dat het dragen van een helm verplicht wordt voor fietsers die gebruik maken van een elektronische fiets. Hierdoor zullen de gevolgen bij een ongeval des te kleiner zijn. Ik ben wel van mening dat mensen dit niet uit zichzelf gaan doen. Het is dus belangrijk dat dit op een of andere manier wordt afgedwongen. Bij een bromfiets die in bepaalde gevallene eenzelfde snelheid heeft is het dragen van een helm ook verplicht, anders loop je tegen een boete aan.

Laatst aangepast door Graylan.B*oeckx : 17th May 2017 om 12:18.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2017, 12:13
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Ik vind dat een elektrische fiets een enorme vooruitgang is in de strijd tegen de files in Vlaanderen en het milieu. De overheid heeft tegenwoordig ook ingezien dat een goede infrastructuur voor fietsers belangrijk is en investeert hier meer en meer in. Doordat er meer mensen voor de elektrische fiets kiezen zien we helaas ook dat er hierbij ook heel wat ongevallen gebeuren. Oudere mensen die al wat meer tijd nodig hebben om te reageren en kiezen voor een elektrische fiets kunnen wel eens verrast worden door het te laat reageren en zo een gevaarlijke val maken. Een elektrische fiets is een mooi iets voor mensen die al wat minder te been zijn, enkel zou men de snelheid van zo'n fiets nog wat meer mogen beperken. Zo zouden er al wat minder ongevallen gebeuren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.