actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2011, 20:35
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Misbruikte Roemeense zusjes in extremis van vliegtuig gehaald

De drie Roemeense zusjes die deze voormiddag op een vliegtuig naar Boekarest werden gezet, zijn omstreeks 11.45 uur van het toestel gehaald. Het is de tweede keer op een week tijd dat een repatriëring wordt stopgezet. De aanwezigheid van zes journalisten en drie camera's op het vliegtuig dat de drie Roemeense zusjes deze voormiddag naar Boekarest zou vliegen, zorgde voor de afgelasting van de repatriëring. Het parket van Gent spreekt van een schending van de privacy.
"De wet op het politieambt zegt dat de privacy van minderjarigen beschermd moet worden. Ze mogen niet blootgesteld worden aan publieke belangstelling", aldus woordvoerster Annemie Serlippens van het Gentse parket.

"Bovendien vallen die kinderen nog steeds onder ons jeugdbeschermingsrecht." Ze wijst erop dat het maken van afbeeldingen van de minderjarigen strafbaar is.

Begeleid tot op vliegtuig
Volgens het Gentse parket verliep de repatriëring tot op het vliegtuig vlot. "De kinderen zijn onder begeleiding van de lokale politie van Zottegem naar de luchthaven overgebracht. Daar werden ze door mensen van de Roemeense ambassade of het consulaat begeleid tot op het vliegtuig", aldus Serlippens. In tegenstelling tot de vorige keer waren hun paspoorten wel aanwezig.

"Door de aanwezigheid van drie camera's en zes journalisten in het toestel, nam het cabinepersoneel contact op met de luchthavenpolitie. Die besliste dat de privacy van de kinderen geschonden wordt en haalde hen van het vliegtuig."

Het feit dat er vanuit de ambassade of consulaat in het vliegtuig geen begeleiding zou zijn voor het jongste kind (4), is volgens het parket ondergeschikt aan de privacyschendingen.

Incompetentie
Van Hove is niet te spreken over de gang van zaken. "Dit getuigt van een totale incompetentie", zegt hij. "Ik wil dat dit stopt en dat de kinderen door professor Adriaenssens onderzocht worden in plaats van hen zomaar naar Zottegem te sturen." Het is voorlopig onduidelijk of de kinderen op een volgende vlucht gezet worden. "Ik bekijk of ik ze kan ophalen, want bij mijn weten is er geen voogd meer aangesteld", aldus Van Hove.

De Dienst Vreemdelingenzaken benadrukte dat zij niet betrokken zijn bij de terugkeer van de meisjes. "Het is een zaak van het jeugdparket en de Roemeense autoriteiten, waar wij op hun vraag hoogstens bij helpen als er onduidelijkheden zijn, maar geenszins beslissingen of initiatieven nemen", klinkt het bij een woordvoerster.

De gastgezinnen zijn niet op de luchthaven aanwezig en er zijn ook geen sympathisanten. "De ouders zijn er om emotionele redenen niet", aldus Van Hove. "Het was voor hen ook een bewuste keuze, want in het belang van de kinderen wilden ze elke mogelijke scène vermijden."

Onduidelijkheid over hun lot
Het is onduidelijk waar de kinderen Brigitta (4), Andrea (7) en Christina (10) in Roemenië ondergebracht zullen worden. De kinderen werden ernstig seksueel misbruikt door hun (stief)vader en andere mannen. Hun (stief)vader werd daarvoor veroordeeld tot twee jaar cel. De man werd na zijn voorwaardelijke vrijlating naar Roemenië uitgewezen, en zit daar nu opgesloten.

Bron: De Morgen

Mening:
Ik vind dit zeer erg! Het is voor deze kinderen al zo moeilijk om met deze situatie om te gaan. Ze worden van de ene situatie naar de andere gesleurd. Op zo'n jonge leeftijd is het niet gezond voor kinderen dat ze geen vaste thuis hebben. Rekening houdend met hun geschiedenis is dit zeker geen goede zaak voor deze kinderen. Volwassenen moeten deze spelletjes onder elkaar uitvechten en kinderen hierbij niet betrekken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th March 2011, 10:09
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 70
Peter Adriaenssens: 'Wil van de kinderen werd niet gerespecteerd'

Kinderpsychiater Peter Adriaenssens omschreef de situatie van de Roemeense zusjes als 'cynisch'. Volgens Adriaenssens had ons land de wil van de kinderen om bij de gastgezinnen te blijven moeten respecteren.
"Ik vind het bijzonder cynisch dat op het moment dat het parlement de laatste hand legt aan een rapport over seksueel misbruik, we op een dergelijke manier tonen hoe we omgaan met slachtoffers van dat misbruik", aldus Peter Adriaenssens in De Ochtend op Radio 1.

"Het ging hier om gruwelijk commercieel kindermisbruik door de stiefvader," benadrukt Adriaenssens. "Justitie heeft heel goed naar de kinderen geluisterd als het erop aan kwam de pedofielenbende op te rollen, maar als de kinderen verklaren dat ze in België willen blijven zijn het opeens geen belangrijke getuigen meer".

Adriaenssens zegt verder dat hij niet begrijpt waarom de wil van de moeder belangrijk zou zijn dan die van de kinderen. "Een aantal journalisten is ter plaatste geweest en heeft gemerkt dat de wil van de moeder om haar kinderen terug te krijgen, helemaal niet zo uitgesproken is. "

"Het oudste kind heeft bovendien duidelijk laten verstaan dat het niet terug wil naar de moeder," aldus de psychiater. "Na het misbruik kan dit opnieuw een knauw gegeven aan het vertrouwen van de kinderen in volwassen. Dat kan zich wreken in de volgende generatie."

Adriaenssens hoopt dat minister van Justitie Stefaan De Clerck woord houdt en de situatie van de zusjes inderdaad op de voet gaat volgen. "Roemenië is niet het einde van de wereld. En kinderrechten stoppen niet aan onze landsgrenzen. We moeten hopen dat de situatie in Roemenië grondig wordt opgevolgd en verbeterd."

Bron: De Standaard

Mening: Ik vind dat in deze situatie de kinderen hun wil moeten kunnen doordrijven. Zij hebben afschuwelijke gebeurtenissen meegemaakt. In de gastgezinnen waar ze woonden, voelden ze zich waarschijnlijk veilig, ver weg van de walgelijke mannen die opgesloten zitten in Roemenië. In Roemenië is hun lot onduidelijk. Ik vind dat men op zijn minst de kinderen hier moeten houden tot ze oud genoeg zijn om hen een veilige jeugd te kunnen garanderen. Maar dat is nu te laat, ze zitten al op het vliegtuig naar Roemenië. Meneer De Clerck zegt dat de moeder wilt dat de kinderen terug naar haar komen. De Clerck zegt ook dat de moeder het recht heeft op haar kinderen. Ik vind dat daar in deze situatie hard aan getwijfeld mag worden. Ik hoop van harte dat de moeder in staat is de kinderen de gepaste zorg aan te bieden en hopelijk wordt de verdere situatie in Roemenië ook nog grondig opgevolgd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.