actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2011, 19:47
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ook spijbelaars in de lagere school

In Gent spijbelt een op de twintig lagereschoolleerlingen, in Antwerpen ongeveer een op de dertig. De meeste spijbelaars zitten in het eerste leerjaar. Woensdag is de piekspijbeldag.

De cijfers voor Gent en Antwerpen liggen verrassend hoog. Dat komt omdat de stadsbesturen van Gent en Antwerpen een strenge norm hanteren voor het registreren van leerlingen die onwettig afwezig zijn. Zij registreren die leerlingen al na 10 halve dagen onwettige afwezigheid, terwijl de Vlaamse norm 30 halve dagen is.

Waarom spijbelen lagereschoolleerlingen? Sommige ouders nemen het niet zo nauw met de officiële schoolvakanties. Ze vertrekken vroeger of komen later terug. Ook op woensdag mogen sommige leerlingen sneller thuis blijven.

Scholen die merken dat leerlingen problematisch afwezig zijn, werken daarvoor zelf een actieplan uit. Vanaf tien halve dagen afwezigheid moeten ze daarvoor samenwerken met het CLB. Als leerlingen meer dan 30 halve dagen afwezig zijn, moet de school dit melden aan de overheid. Die kan beslissen om studietoelagen terug te vorderen.

Bron:
Ook spijbelaars in de lagere school, Klasse, 2011-11-17 ( www.klasse.be/leraren)

Mening:
Ik schrik ervan de cijfers van het spijbelen enorm hoog zijn. Het spijbelen gebeurt meer en meer in de lagere school en vooral in het eerste leerjaar. Ik begrijp wel dat ouders zich niet houden aan de officiële vakanties en dat ze een dag vroeger of een dag later aankomen. Dit gaat dan maar over één dag. Wat ik verontrustend vind is dat leerlingen woensdag sneller mogen thuisblijven.
Daardoor geef je een signaal als ouder dat school niet zo belangrijk is. Het eerste leerjaar is zeer belangrijk voor het lagere schoolkind en daarom is het zeker nodig dat ze alle lessen bijwonen. Door het missen van lessen gaat dit misschien ook een leerachterstand veroorzaken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2011, 15:37
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Dat er regelmatig leerlingen spijbelen in het middelbaar daar was ik me van bewust, maar dat er nu ook al leerlingen spijbelen in het lager onderwijs daar had ik nog geen besef van. Ik vind dit eigenlijk niet kunnen dat de ouders dit toestaan, het lager onderwijs is één van de belangrijkste jaren volgens mij voor een leerling. Het leert rekenen, schrijven, Frans , ... Allemaal dingen dat de leerlingen later nodig hebben in hun verdere leven. Ik snap ook niet waarom ouders soms ook vroeger op vakantie vertrekken, we hebben toch voldoende vakantiedagen dus waarom dan nog zo veel spijbelen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th November 2011, 01:57
kirsty.michielsen kirsty.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 28
mijn eerste reactie hier was: wow, dit kan niet? Ik herinner me mijn lagere schooltijd toch helemaal anders. Braaf in de les zitten en luisteren naar wat de juf of meester te vertellen had. Maar spijbelen, nee hoor. Als ouders hoor je je kind dan ook te stimuleren in het naar school gaan. Als een kind al in de lagere school gaat spijbelen dan vraag ik mij af, wat gaat er dan in het middelbaar gebeuren?
Daarnaast vind ik persoonlijk dat je als ouder plichtsbewust moet zijn en proberen niet langer op reis te gaan dan de vakantie lang is. De kinderen van de lagere school hebben toch een heel aantal vakantiedagen. Dus volgens mij heb je dan toch veel kansen om een reisje te maken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th November 2011, 17:55
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Algemeen moet men in dit geval de ouders met de vinger wijzen. Het gaat hier om een gebrekkige opvoeding en gemakzucht of in het kort een beperkte verantwoordelijkheidszin. Het echte probleem stelt zich pas later als de kinderen na de lagere school het spijbelen als een normaal iets beginnen te beschouwen. Hierdoor vervlakt hun gevoel voor verplichting en begint men zich eigen rechten toe te meten. Hoe men het ook draait of keert, ouders en kinderen, beiden betalen uiteindelijk de rekening.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.