actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2011, 11:03
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Les over homoseksualiteit verplicht

Les over homoseksualiteit verplicht

Toegevoegd: woensdag 16 nov 2011, 18:55
Update: woensdag 16 nov 2011, 19:17


Minister Van Bijsterveldt vindt dat scholen moeten worden verplicht om aan homoseksualiteit aandacht te besteden. Ze neemt voorlichting daarover op in de zogenoemde kerndoelen voor middelbare scholen. Die geven aan wat leerlingen aan het eind van hun schooltijd moeten hebben geleerd.

De Tweede Kamer had daar lange tijd op aangedrongen, maar de minister was bang dat het scholen te veel zou belasten. Ook dacht ze dat er steeds nieuwe onderwerpen bij zouden komen. Als voorbeelden noemde ze mensenrechten en obesitas.

Van Bijsterveldt heeft zich nu laten overtuigen door een meerderheid in de Kamer, onder meer na aandringen van regeringspartij VVD. De middelbare scholen mogen zelf weten hoe ze lesgeven over homoseksualiteit.

Bron: http://nos.nl/artikel/314000-les-ov...-verplicht.html

Op zich weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik moet denken en/of voelen bij dit artikel.
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het meer dan goed dat er in scholen aandacht wordt besteed aan homoseksualiteit. Dat vind ik ook een verplichting. Elke individuele leerling moet een zijn eigen identiteit vinden op persoonlijk niveau, maar ook een leerproces doormaken. Als leraar moeten wij hen hierin ook zoveel mogelijk steunen, waar mogelijk uiteraard!
Maar persoonlijk vind ik het nogal vergaan om daar ook verplichte lessen over te geven. Ik spreek dan vooral uit eigen ervaringen, waarbij het onderwerp in sommige lessen wel eens aan bod kwam. Voor veel holebi's die nog in de kast zitten en zich nog moeten outen gaat het misschien de drempel verlagen, maar het kan ook de omgekeerde werking hebben. Ik weet uit eigen ervaring goed dat wanneer het onderwerp ter sprake komt en je bent zelf nog niet geout, dat je je automatisch gegeneerd en aangesproken voelt. Voor de persoon in kwestie is dat soms moeilijk om er dan over te praten dan voor de rest. Je begint na te denken over je manier van praten, je manier van gedragen, tot zelfs de manier waarop je op een stoel zit.
Het kan dus een goed idee zijn, maar ik denk niet voor iedereen. Ik vind dan ook dat ze lessen kunnen besteden aan het onderwerp, maar een alternatief zou bijvoorbeeld zijn om de leerlingen vrije keuze te laten of ze hierover les willen krijgen. Het zal altijd zijn voor- en nadelen hebben, maar een gulden middenweg vind ik wel een goede optie!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2011, 11:08
Glenn.Urkens Glenn.Urkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: turnhout
Posts: 30
Ik begrijp niet echt waar dit allemaal goed voor is.
Homoseksualiteit is natuurlijk een zeer actueel thema en zeer veel mensen gaan zich er heel open voor opstellen. Toch vind ik het niet de plicht van de school en de leerkrachten om de leerlingen hierover informatie te bieden.
Iedereen komt in contact met homoseksualiteit en het is ook totaal geen taboe meer in de wereld. De leerlingen ondervinden zelf wel wat homoseksualiteit is.
Als er dan toch mensen zouden moeten zijn die hiervoor extra informatie moeten bieden vind ik dat het de ouders moeten zijn.
En natuurlijk moeten ze er enkel iets over zeggen als de kinderen er iets over vragen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th November 2011, 17:01
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Citaat:
Iedereen komt in contact met homoseksualiteit en het is ook totaal geen taboe meer in de wereld.


Sorry Glenn, maar als je dit echt gelooft, denk ik dat je een beetje verkeerd geďnformeerd bent. Het gebeurt in hier niet vaak, maar af en toe worden homo's zelfs nog fysiek aangevallen (http://www.gva.be/nieuws/vtm/video/...geaardheid.aspx). Ook bij de moslimgemeenschap wordt homoseksualiteit nog altijd gezien als iets verkeerd.
Zelf ken ik enkele homo's en dat zijn stuk voor stuk toffe kerels. Maar ze krijgen ook nog te maken met discriminatie in hun dagelijks leven.
Onderhuids is er in onze maatschappij ook nog een soort van intolerantie. Mensen denken vaak: "Ik heb niets tegen homo's! Maar als mijn zoon thuiskomt met een man, dan weet ik het toch niet."
Homoseksualiteit wordt nog altijd als iets raar of verkeerd gezien door veel mensen en ik weet niet of verplichte lessen dat zal oplossen, maar het doodzwijgen is al helemaal geen oplossing.

PS: Moet dit trouwens niet bij Europa staan? Het gaat namelijk over Nederland.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.