actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2011, 19:17
jorn.deceuster jorn.deceuster is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 26
Pakistaanse familie staat terecht voor eremoord

In Bergen staat een Pakistaanse familie terecht voor de eremoord op hun 20-jarige dochter, vier jaar geleden. De ouders, broer en zus moeten zich voor het assisenhof verantwoorden voor moord en poging tot gedwongen huwelijk.

Sadia Seikh was twintig toen ze op 22 oktober 2007 door haar broer werd doodgeschoten in Lodelinsart, in de buurt van Charleroi. Haar familie had voor haar in 2005 via het internet een huwelijk gearrangeerd met een neef uit Pakistan.

Maar dat zag Sadia niet zitten. De rechtenstudente wilde trouwen met haar Belgische vriend. Ze was al enkele keren van huis gevlucht, maar tijdens de ramadan was ze - op aandringen van haar Pakistaanse familie - teruggekeerd om zich met haar familie te verzoenen. Maar haar broer wachtte haar thuis op met een wapen van zijn ouders en schoot haar neer.

De ouders en de zus komen als mededaders voor het hof van assisen. Het gearrangeerde huwelijk verschijnt alvast als verzwarende omstandigheid. Het proces zal minstens drie weken duren.

Bron: De Redactie
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...111121_eremoord

Eigen mening:
Triest dat zoiets hier nog kan gebeuren. U eigen dochter niet gunnen met haar vriend te trouwen, maar met een neef van haar. Deze mensen moeten zich schamen. Ook al staat die vriend haar familie niet aan, maar familie wil mekaar toch gelukkig zien? Als dat zo niet is zit er wel iets scheef denk ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2011, 19:43
Jesse.Branckaerts
Gast
 
Posts: n/a
Ik ga volledig akkoord met Jorn. Het is een schande dat zo iets in België gebeurd, of simpelweg dat zo iets eender waar nog gebeurd. Maar dat is die mensen hun cultuur en godsdienst die er ingebakken zit. Het is traditie in dit soort culturen dat de ouders van een vrouw de toekomstige man kiezen, dit spreekt uiteraard niets goed. Maar hierdoor gaan zij zich voor hun daden waarschijnlijk niet schamen en dit vind ik nog het ergste.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st November 2011, 19:45
Hans.VanGorp Hans.VanGorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kasterlee
Posts: 35
Ik begrijp niet hoe dat dit is kunnen gebeuren. In de tijd waarin we nu leven is het toch onmogelijk te bedenken dat een vrouw niet zelf mag kiezen met wie ze de rest van haar leven wil delen! En dat ze haar leven verliest nadat ze opkwam voor haar eigen keuzes. Ik weet dat ze is opgegroeid in een milieu waar uithuwelijkingen misschien nog voorkomen, maar ik vind dat een mensenleven nog altijd belangrijker is dan welke overtuiging ook. Ik hoop dat deze rechtzaak terug meer de aandacht zal vestigen op de problematiek rond de verschillen in de rechten van man en vrouw in bepaalde culturen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.