actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2008, 04:16
Jiri.Claes Jiri.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Booischot
Posts: 65
Thumbs up Matig drinken tijdens zwangerschap kan geen kwaad

Vrouwen die een matige hoeveelheid alcohol tot zich nemen terwijl ze in verwachting zijn, verhogen de kans op gedragsproblemen van hun ongeboren kind niet, zo blijkt uit een studie.

Een team van het University College in Londen determineerde "matig drinken tijdens de zwangerschap" als twee glazen per week.

De onderzoekers ondervroegen moeders over hun drinkgedrag tijdens hun zwangerschap. Toen de kinderen de leeftijd van 3 jaar bereikt hadden, werd de moeders gevraagd hoe de kinderen zich gedroegen en hoe het gesteld was met hun denkvermogen.

Betere scores
De jongens van moeders die matig dronken, bleken 40% minder kans te hebben om problemen te ontwikkelen en 30% minder kans te hebben op hyperactiviteit dan de jongens van moeders die niet dronken. De jongens scoorden ook beter op verbale tests en waren beter in het herkennen van kleuren, vormen, letters en nummers.

Bij meisjes bleek dat 30% minder kans liep om emotionele problemen te ontwikkelen.

Verdeeldheid
Experts reageren echter verdeeld: ze vragen zich af of de studie een geruststellend effect zal hebben, dan wel een vals gevoel van veiligheid creërt. Overmatig alcoholgebruik tijdens de zwangerschap kan namelijk in het ergste geval een miskraam veroorzaken, of de foetus onherstelbare schade toebrengen.


Persoonlijk vind ik dit een volslagen nutteloos onderzoek, maar het is wel een leuk weetje om te vertellen onder de vrienden. Ook zie ik de hele logica wel in van het matig alcoholgebruik en de hyperactiviteit. Als je zelf gedronken hebt, heb je immers ook geen zin meer om eens even flink te gaan sporten of eens lekker actief te zijn. Ook de link met de verbetering in het verbale aspect zou dan logisch lijken. Met een beetje alcohol in je lijf ben je al sneller in staat om iemand aan te spreken die je niet kent en ben je ook een stuk rapper van tong (ik toch).

Maar eerlijk gezegd denk ik ook dat we hierin kritisch moeten zijn want de kans dat dit ook echt zo zou zijn lijkt me enorm klein.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2008, 11:21
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 88
Volgens mij gaat dit veel meer negatieve gevolgen hebben. Kinderen van alcoholverslaafde ouders lopen meer risico om een alcoholprobleem te krijgen dan andere kinderen. Dit is ook bewezen! (http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm...woord&vraag=283)

Op de site van www.kindengezin.be vond ik het volgende:

Als je zwanger bent, drink je het best geen alcohol. Alcohol heeft een negatief effect op je baby vanaf het begin van de zwangerschap.
We weten dat een aanzienlijk dagelijks gebruik van alcohol kan leiden tot het foetaal alcoholsyndroom (FAS).
Gevolgen van het FAS voor je kind:
• laag geboortegewicht, kleine gestalte, trage groei tijdens het eerste jaar;
• kleine schedel met eventuele gelaatsmisvormingen, zoals kleine ogen, platte neus, smalle bovenlip;
• prikkelbare baby, veelvuldig huilen;
• op latere leeftijd: overbeweeglijkheid, aandachts-, spraak- en geheugenstoornissen;
• ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) komt vaker voor. Dit is hyperactief gedrag met stoornissen in de aandacht en in de concentratie.
Stop het dagelijks gebruik van alcohol vóór de bevruchting. Spreek er zo nodig over met je arts of vroedvrouw. Hij of zij kan je verwijzen naar een deskundige hulpverlener.
Ook bij borstvoeding ben je het best voorzichtig met alcohol. De alcohol wordt immers via de moedermelk doorgegeven aan je baby.


P.S: Jiri, van waar komt jou onderzoek?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th November 2008, 12:15
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 122
Ik vrees dat dit onderzoek grote gevolgen kan hebben. Of het nu waar is of niet. Alcoholverslaafde zwangere en borstvoeding gevende vrouwen gaan misschien blijven drinken onder het motto 'matig drinken kan geen kwaad'.

Ik vind het trouwens ook een gevaarlijk onderzoek. De onderzoekers zijn er nu op uitgekomen dat het geen kwaad kan, maar stel je voor dat het wel kwaad kon. Dan hadden die vrouwen wel kinderen gehad die niet helemaal goed functioneerden..

Ik betwijfel eigenlijk ook dat het waar kan zijn. Zelfs een lage concentratie alcohol is niet goed voor een klein kind, waarom zou dan de concentratie alcohol in het bloed van de moeder geen kwaad kunnen. En men gaat dan nog een stapje verder met het zeggen dat het zelfs beter is.

Raar..
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th November 2008, 14:33
Jiri.Claes Jiri.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Booischot
Posts: 65
raar, ik was zeker dat ik dit vermeld had...

Ik heb dit uit een artikel van de standaard online
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.