actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2014, 19:24
Charlotte.B*eken Charlotte.B*eken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 6
KU Leuven weigert zwaar gebuisden: andere uniefs 'not amused'

Andere universiteiten hekelen gebrek aan overleg en vrezen chaos


Andere universiteiten zijn niet gelukkig met de beslissing van de KU Leuven om slecht scorende studenten na één jaar uit de opleiding te weren. Ze zijn niet te spreken over de plannen en vrezen chaos. "Je moet mensen de kans geven zich te herpakken."


De KU Leuven wil studenten weigeren die na de herexamens van het eerste jaar minder dan 20 tot 30 procent van de opgenomen studiepunten halen. Concreet betekent dit dat een voltijds student 12 tot 18 van de 60 studiepunten moet behalen. In de praktijk komt dit overeen met drie tot vijf vakken.

Wie het niet haalt, zal een jaar geweerd worden, bevestigt rector Rik Torfs. "Het plan moet nog worden goedgekeurd, maar dat zal geen probleem zijn. Iedereen is voorstander en ook de studenten lijken het te steunen. De invoering kan al volgend academiejaar gebeuren, al is dat nog niet beslist." Het voorstel past volgens de KU Leuven in de verdere rationalisering van overheidsmiddelen, waar minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) voor pleit.
Vrijstellingen

Het kan een gevaarlijk precedent zijn, omdat het een chaos wordt als universiteiten afzonderlijk ingrijpende maatregelen gaan nemen
Alain Verschoren, rector Universiteit Antwerpen

Vorig jaar telde de KU Leuven 1.545 eerstejaars die minder dan 30 procent haalden. 345 van hen schreven zich opnieuw in voor dezelfde opleiding. Die groep zou in de toekomst dus geweerd worden. Gemiddeld zouden veertien studenten van die groep nog hun diploma halen.

"Deze groep studenten mag wel beginnen aan een andere richting aan de KU Leuven", benadrukt Torfs. "Het gebeurt dat jongeren simpelweg verkeerd hebben gekozen en erachter komen dat een andere opleiding beter bij hen past. Bovendien zijn er vrijstellingen mogelijk, bijvoorbeeld bij ziekte of een overlijden van een naaste. Als dat een effect heeft op de studievoortgang, dan zijn er natuurlijk geen gevolgen aan verbonden."

De KU Leuven steunt voor deze beslissing op eigen cijfers. Ongeveer een kwart van de eerstejaars haalt minder dan 30 procent van de opgenomen studiepunten. Van diegenen die zich herinschrijven, behaalt amper 6,5 procent een bachelordiploma. Wie minder haalt dan 20 procent, heeft zelfs maar 5,6 procent kans om de studie succesvol af te maken. Wie hoger scoort dan 30 procent, ziet meteen zijn diplomakansen de lucht in schieten. Bij 40 procent heb je 16 procent kans op een bachelordiploma

Andere universiteiten zijn minder te spreken over de plannen van de KU Leuven. "Ik betreur dat dit initiatief niet in overleg tot stand is gekomen", zegt Alain Verschoren, rector van de Universiteit Antwerpen. "Het is bespreekbaar, maar ik sta er niet om te springen. Het kan een gevaarlijk precedent zijn, omdat het een chaos wordt als universiteiten afzonderlijk ingrijpende maatregelen gaan nemen."
Extra concurrentie

Als iedereen na zes of zeven jaar sukkelen uiteindelijk toch zijn diploma behaalt, wat is zo'n universitaire graad dan nog waard?
Didier Pollefeyt, vicerector onderwijsbeleid KU Leuven

Volgens de UHasselt moet dit op Vlaams niveau bij decreet worden geregeld. "Als het wordt geïntroduceerd, dan moet het voor iedereen gelden", stelt rector Luc De Schepper. "Anders kan er extra concurrentie ontstaan tussen de verschillende instellingen en dat is maatschappelijk gezien niet wenselijk."

Ook Universiteit Gent heeft geen gelijkaardige plannen. "Wij denken wel na hoe we de doorstroom van studenten kunnen verbeteren", zegt onderwijsdirecteur Kris Versluys. "Maar ingrijpen bij eerstejaars? Ik denk niet dat dat de beste oplossing is. Je moet mensen de kans geven zich te herpakken."

Voor Didier Pollefeyt, vicerector onderwijsbeleid van de KU Leuven en een van de architecten van het plan, gaat de discussie ruimer. "Dit gaat over de kwaliteit van ons universitair onderwijs. Als iedereen na zes of zeven jaar sukkelen uiteindelijk toch zijn diploma behaalt, wat is zo'n universitaire graad dan nog waard?"

bron: http://www.demorgen.be/binnenland/k...mused-a2122899/

Eigen mening:
Ik vind dit geen goed idee, omdat de overgang van het middelbaar naar de hoge school of Universiteit heel groot is. Velen mispakken zich op de hoeveelheid leerstof of leren op een verkeerde manier. Niet enkel de leerstof verwerken, maar ook het opvangen van belangrijke zaken in lessen is heel anders dan in het middelbaar. Als eerste jaars buizen op hun herexamens, vind ik niet dat je ze naar een andere richting moet sturen, maar misschien nagaan hoe het komt of ze aanmoedigen om naar leerbegeleiders te gaan.
Vele studenten beseffen niet dat ze er hard voor moeten werken en gaan te vaak feesten. Je kan ze niet voor een fout straffen en ze verbieden hun jaar opnieuw te doen. Fouten maken is immers menselijk en daaruit leer je.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2014, 09:37
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Deze 'fout' kost de mens en maatschappij wel handenvol geld, dus er moet wel iets veranderen. Ook voor de studenten zelf, uiteraard!
Mijn mening steunt op het artikel 'studiekeuzebegeleiding'. Ik denk persoonlijk dat men hier al in de fout gaat. Indien we vroeger beginnen met het begeleiden van leerlingen, zullen ze beter op de hoogte zijn van wat hun studierichting juist inhoudt. Ze weten dus waar ze voor staan. Tijdens de studiekeuzebegeleiding kunnen ze de leerlingen ineens ook technieken en manieren aanleren om goed te kunnen functioneren op de universiteit of hoge school. Ik denk dat dit al een oplossing zou kunnen bieden.

Veel studenten zitten in dat eerste jaar nog niet op hun plaats, dus indien ze een jaar over doen, kan dit evengoed een gemiste kans zijn. Hen verbieden het jaar over te doen heeft zowel voordelen als nadelen. Het kan zijn dat de leerling zich echt mispakt heeft, maar de richting wel heel graag doet. Wanneer je deze leerlingen verbiedt te herbeginnen, kan het heel demotiverend werken. Indien het leerlingen zijn die effectief niet op hun plaats zaten en door het verbod terecht komen in een richting die wel aansluit bij hun kennen en kunnen, zijn het twee vliegen in één klap.

Ik kan natuurlijk ook geen pasklare oplossing bieden voor deze problematiek. Ik denk alleen dat leerlingen uit de middelbare school veel beter begeleid moeten worden. Daarnaast zie ik ook niet alleen negatieve kanten aan dit verbod, ik denk dat er op deze manier heel veel studenten op tijd beseffen dat ze niet op hun plaats zitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.