actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2013, 16:38
Shana De Laet Shana De Laet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Lichtaart
Posts: 26
Spoorwegen zetten kerstman in tegen koperdiefstallen

Het aantal koperdiefstallen op het spoor lag tijdens de eerste negen maanden van dit jaar meer dan de helft lager dan in dezelfde periode in 2012. Via een nieuwe affichecampagne, met een opmerkelijke hoofdrol voor de kerstman, willen NMBS-Holding en spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel de mensen aansporen om verdachte handelingen te melden en zo het aantal diefstallen nog verder terug te dringen. Dat melden ze maandag.
De ondernemingen zullen tijdens de maand december 12.000 affiches verspreiden, vooral in de buurt van 25 'hotspots' waar er vaker koperdiefstallen plaatsvinden. Op de affiches, die onder meer een koper stelende kerstman laten zien, worden omwonenden met de slogan 'Iets verdachts gezien?' aangezet om verdachte handelingen te melden. Dat kan op het groene nummer van spoorveiligheidsdienst Securail (0800-30.230) of op het noodnummer 101 van de politie.

Infrabel en NMBS-Holding registreerden van januari tot en met september 440 koperdiefstallen. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 933. De halvering is volgens hen te danken aan een hele reeks maatregelen. Zo worden kabels ingegraven, wordt koper vervangen door aluminium en zijn er acties waarbij helikopters worden ingezet die uitgerust zijn met thermische camera’s. De regering verbood van haar kant contante uitbetalingen voor koper.

De spoorbedrijven sensibiliseerden voor de zomer al eens buurtbewoners met een gepersonaliseerde brief.

Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20131202_00867249), 2/12/13

Eigen mening: Wanneer ik zelf de trein nam toen ik in Antwerpen op school zat, waren er continue vertragingen door koperdiefstallen. Voor de treinreizigers en het treinpersoneel is het zeer frustrerend wanneer er zulke vertragingen zijn. Daarom vind ik het zeer goed dat men zulke campagnes hiervoor houdt. Daarnaast vind ik het een goed initiatief dat de Kerstman op de affiche staat. Hierdoor maakt men duidelijk dat iedereen, zelfs de Kerstman, een potentiële dief zou kunnen zijn. En dat de omstaanders iedereen in het oog moeten houden voor deze diefstallen. Hopelijk zorgen de affiches ervoor dat er minder koperdiefstallen zullen plaatsvinden in 2014.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2013, 18:22
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Ik vind het goed te horen dat er minder diefstallen zijn. Het lijkt me ook een goede zet dat ze zoveel mogelijk koper vervangen door andere materialen zoals onder andere aluminium. Natuurlijk kan je niet alles vervangen en is het dus nodig dat men de diefstallen aanpakt. Ik ben ervan overtuigd dat deze affiches nut gaan hebben. Het geeft reizigers meer aandacht voor deze diefstallen en het zorgt ervoor dat mensen weten waar ze iets verdacht moeten melden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.