actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2010, 12:50
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Koelkast gaat open als klant ernaar wijst

Koelkast gaat open als klant ernaar wijst
IN DE MARGE

BRUSSEL - Diepvriezers met deuren zijn stilaan meer regel dan uitzondering in supermarktenland. Maar tegenwoordig duiken ook meer en meer gesloten koelkasten op.

Zo heeft warenhuisketen Delhaize beslist om alle nieuwe koelkasten en -togen gesloten te houden. Carrefour staat nog niet zo ver maar experimenteert met verschillende types.

Een zelfstandige buurtsuper uit Zedelgem installeerde als eerste in de Benelux een koelkast met automatische valdeuren. Als een klant er een hand naar uitsteekt, vallen die via een systeem van touwtjes in de deurlijst naar beneden.

‘Veel makkelijker dan deuren die de klanten zelf moeten openen', zegt zaakvoerder Luc Vanhollebeke van de ADDelhaize. ‘Onze winkel was uitgebrand. We moesten alles vernieuwen. Voor de nieuwe winkelinrichting heb ik vooral gestreefd naar een lager elektriciteitsverbruik, want na personeel is energie onze grootste kost', zegt Vanhollebeke. ‘Op personeel kunnen we niet besparen, op energie wel, daarom de investeringen. Ik ben naar verschillende koeltogen gaan kijken, met plexi- of glasdeuren, maar koos uiteindelijk voor de automatische: die koelkasten kosten weliswaar evenveel maar ze nemen minder ruimte in beslag dan de types met gewone deuren. Ze zijn ook veel makkelijker voor het personeel: bij een koeltoog met deuren moet je de goederen die je draagt eerst weer neerzetten om de deuren te kunnen openen.'

Een gesloten koelkast verbruikt een derde minder elektriciteit, zegt Ruben De Vos van de firma Fieuw Koeltechniek uit Roeselare, die de koelkasten plaatste. De Vos ziet nog voordelen. ‘De eerste koelkasten met deuren beginnen al tekenen van sleet te vertonen, onder meer omdat klanten er tegen rijden met hun winkelkar. Met een automatische deur gebeurt dat niet.'

Volgens De Vos hebben de nieuwe winkelkoeltogen nog andere snufjes die het elektriciteitsverbruik drukken: zo bestaat de verlichting uit led-lampjes, die nauwelijks warmte afgeven. Bovendien: om te vermijden dat ze zouden berijmen, moesten deuren van koelkasten en diepvriezers vroeger verwarmd worden. Dankzij een nieuw type folie hoeft ook dat niet meer.

De warenhuizen sparen ook veel uit door de warmte van de koelmotoren te recupereren voor de verwarming van hun winkel.

bron: www.destandaard.be
--------------------------------------------------------------------------
mijn mening:
Dit is een zeer goed idee. Het verbruikt vele minder, wat al positief is en het is gemakkelijk. Toch stel ik mijn de vraag dat er niet veel gespeeld mee gaat worden door de kinderen? Het is toch iets nieuws, iets zeer leuk. Je wijst er naar en de deur gaat open. Dit gaat voor veel kinderen een tof spelletje worden in de winkel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.