actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th December 2012, 09:59
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Huurder beschermd tegen uithuiszetting

Vlaams minister van Wonen Freya Van den Bossche (sp.a) zal een fonds oprichten om uithuiszettingen te vermijden. Dat schrijven de Coreliokranten. Het fonds moet huisbazen vergoeden voor de huur die ze mislopen. .

Het "fonds ter bestrijding van uithuiszettingen" is net goedgekeurd door de Vlaamse regering. Eigenlijk gaat het om een huurgarantiefonds, waar eigenaars zich vrijwillig kunnen bij aansluiten, tegen een vergoeding van 75 euro per huurcontract.

"Wij willen vermijden dat iemand onmiddellijk uit zijn huis wordt gezet, wanneer hij door ziekte of werkloosheid zijn huur niet kan betalen", zegt woordvoerder Gorik Van Holen. De vrederechter krijgt immers de mogelijkheid om met geld uit het fonds de huisbaas geheel of gedeeltelijk te vergoeden voor de achterstallige huur.

"Wij zien dat de huurprijzen in het goedkoopste segment heel sterk gestegen zijn, doordat de verhuurders eventueel gemiste huurgelden al verrekenen in de prijs", zegt Van Holen. Bovendien hebben nogal wat verhuurders hun huizen ook verkocht, precies uit schrik dat huurders niet zouden betalen. "Met dit fonds mijden we dit risico", luidt het.

Bron: De Morgen, 24/12/2012

Motivatie

Door middel van een kleine vergoeding kan de verhuurder zich beschermen tegen allerlei risico's. Wel stel ik me vragen bij het feit dat de rechter kan beslissen om met het geld uit het fonds de huisbaas geheel OF gedeeltelijk te vergoeden voor de achterstallige huur. De huisbaas betaalt met andere woorden 75 euro maar is dan nog steeds niet zeker dat hij hierdoor achterstallige huurgelden VOLLEDIG krijgt van de rechter. Daarnaast denk ik dat door dit fonds huurders sneller hun huur niet zullen betalen. Dit omdat ze weten dat ze toch niet uit de woning gezet zullen worden. Ik denk dat dit fonds een goed idee is maar dat er toch enkele negatieve punten aan verbonden zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th December 2012, 10:21
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Ik heb er ook zo mijn vragen bij. De bedoeling vind ik goed want er zijn veel gezinnen die het moeilijk hebben om hun huur te betalen. Dit doordat een gezinslid werkloos wordt of door ziekte. Dan vind ik het een goed initiatief om het gezin wat uitstel te geven en de verhuurder toch een deel van de som te geven. Maar eveneens mag hier geen misbruik van gemaakt worden. Werkloosheid en ziekte zijn al twee goede redenen om gebruik te kunnen maken van het fonds. Maar dan moet dit wel goed gecontroleerd worden. Volgens mij zullen er veel mensen profiteren. Eveneens stel ik mij de vraag: zal het fonds wel goed gefinancierd zijn? Persoonlijk denk ik niet dat veel verhuurders zich zullen aansluiten. Wat Lien ook aanhaalde, een volledig bedrag zal moeilijk terug te betalen zijn via het fonds.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th December 2012, 12:46
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Ik vind dit eerder een vreemde maatregel. Eigenlijk worden de verhuurders grotendeels gestraft net omdat ze iets verhuren. Ze moeten nog steeds opdraaien voor iets waar zij niets aan kunnen doen. Om te beginnen betalen zij 75 euro voor zo'n fonds om te voorkomen dat ze geld mislopen door huurders die de huur niet meer kunnen betalen. Vervolgens kan het dan ook nog eens zijn dat de huur niet volledig wordt betaald. Soms is het inderdaad niet de schuld van de huurders dat ze hun huur niet kunnen betalen maar ik vind ook niet dat de verhuurders hier de gevolgen van moeten dragen. Ik denk dat er aan deze maatregel nog wel wat gesleuteld moet worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th December 2012, 13:07
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ook ik vind het een vreemde manier om een probleem op te lossen. Ik vermoed ook dat het probleem er niet mee opgelost gaat geraken. Gaat trouwens de 75 euro niet gewoon doorgerekend worden aan de huurders? Ik kan het maar moeilijk geloven dat de huisbaas hier zelf voor wilt opdraaien.

Ook vind ik dat het duidelijker en concreter gemaakt moet worden. Hoe ben je er zeker van dat je alles terugbetaald krijgt? Waar trek je de grens? Valt iedereen die zomaar ziek of werkloos is onder dit fonds?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.