actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2010, 16:32
Jennifer . Verhaegen Jennifer . Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 69
Patrick is 'pedo' omdat hij hersenletsel heeft.

NINOVE - Een gehandicapte man uit Ninove is voor zijn voordeur geboeid door vier agenten en onder druk gezet om te bekennen dat hij een pedofiel was. Een tipgever vond dat de man 'raar deed' vlakbij een school. 'Betreurenswaardig', vindt de burgemeester. WimRedant

De gepensioneerde Patrick D'Haese (66) liep enkele jaren geleden een hersenletsel op na een drievoudige hersentrombose. Hij is deels verlamd en kan heel moeilijk praten. Dokters oordelen dat de man afasie heeft.

Vorige week vrijdag stond Patrick D'Haese voor de deur van het appartementsgebouw waar hij woont. Hij wachtte er zijn logopediste op, voor wie hij een parkeerplaats vrijhield. Toevallig woont D'Haese recht tegenover het Heilige Harten Instituut, een middelbare school.

Vier agenten stormden plots het parkeerterrein op. De gehandicapte, weerloze man werd geboeid afgevoerd naar het commissariaat, voor de ogen van zijn huilende echtgenote. 'Ze vertelden niet waarom hij werd opgepakt', zegt zijn zoon Christophe. 'Vader heeft altijd een briefje bij zich waarop staat dat hij niet kan praten, maar dat werd genegeerd. Toen de logopediste arriveerde, waarschuwde ze de agenten dat vader een hartlijder is. Ze werd afgesnauwd en ze mocht hem niet bijstaan op het commissariaat.'

'Op het bureau werd mijn vader uitgescholden. Hij moest en zou bekennen dat hij een pedofiel is. Toen ze in zijn portefeuille foto's van een klein meisje vonden - zijn kleindochter - was het hek helemaal van de dam. Dit tart alle verbeelding.'

De gehandicapte man is sinds het voorval gebroken. 'Hij kan niet leven met die publieke vernedering. Hij heeft sindsdien last van angstaanvallen. De afgelopen dagen moest hij al twee keer naar de dokter met hartritmestoornissen. Tien jaar geleden stierf mijn broer Frederik bij een verkeersongeval, een klap die hij moeilijk te boven kwam. We vrezen dat dit wel eens de druppel te veel zou zijn. Ik ben zelf agent bij de Brusselse politie. Toen ik dit hoorde, was ik beschaamd over mijn beroep.'

Toen het misverstand duidelijk werd, mocht D'Haese naar huis. Volgens zonechef Catherine De Bolle hebben haar agenten geen fouten gemaakt. 'We werden gewaarschuwd voor een kinderlokker', aldus de politiebaas. 'De betrokken man weigerde om vrijwillig mee te gaan. Gezien de ernst van de mogelijk strafbare feiten is hij geboeid afgevoerd. Je kan niet op iemands gezicht zien dat hij deels verlamd is. We hebben de geijkte politiemethodes gebruikt.' Excuses zijn niet aan de orde.

Samen met zijn familie diende D'Haese een klacht in tegen de agenten, bij de politie van Gooik en bij het Comité P. 'Ik betreur dit voorval', reageert burgemeester Michel Casteur (Open VLD). Hij heeft een gedetailleerd verslag gevraagd aan de politie.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=G5K32EQ58

Langs de ene kant is het goed dat men zo snel reageert op een tip. De manier waarop ze reageren, daar valt dan weer niet over te spreken. Je kan niet zomaar iemand oppakken omdat hij ergens staat, toevallig aan een school. Daarna moet je hem ook niet zomaar hardhandig beginnen te ondervragen of dwingen tot bekentenis. We zijn toch nog altijd allemaal mensen en we kunnen toch eerst proberen om gewoon te praten. Dan had dit misverstand zelfs niet moeten gebeuren. Dit laat nog maar eens zien hoe achterdochtig en paniekerig mensen zijn geworden. Ze denken dat kinderen of misschien wel één van hun kinderen gevaar kan lopen en ze bellen maar meteen de politie op. Het is toch wel jammer dat het al zo ver is moeten komen.
__________________
Life is too precious & short to worry about the stupid crap. Have fun, party, dance all night, fall in love. Say anything you want to say, do what you want to do & regret nothing.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2010, 09:26
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Schandalig! Deze man heeft al veel meegemaakt en krijgt dit er nu nog eens bovenop. Dat je niet op het gezicht kan zien dat de man gehandicapt is, is waar. Het feit dat hij een doktersbriefje bij had waarop staat dat hij niet/moeilijk kan spreken, wordt genegeerd. Dit kan toch niet. Ook het feit dat de logopediste niet bij de man mocht zijn toen hij ondervraagd werd, snap ik deels. Maar de manier waarop het gezegd is, kan gewoon niet. Die 'anonieme' tipgever moet eens wat beter kijken. De man woont over de school, dus het is normaal dat hij daar wel eens staat. Of mag de man niet meer buitenkomen?
Tenslotte heb je nog het feit dat de politie een foto vindt van een meisje in de man zijn portefeuille. Dat is zijn eigen kleindochter nota bene!Pakken ze mijn ouders en groot-ouders dan ook op omdat ze allemaal foto's van mijn broer, neefjes, nichtjes en van mijzelf in hun portefeuille hebben? Ook zij staan veel aan een school om mijn jongste neefje en nichtje op te halen. Wat er nu gebeurd is, kan gewoon niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.