actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2010, 17:58
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
De otter is nu ook officieel uitgestorven.

De otter is nu ook officieel uitgestorven
Belga za 27/11/2010 - 09:13
Slecht nieuws voor de otter in Vlaanderen: de intensieve speurtocht van de milieuvereniging Natuurpunt naar wilde otters in Vlaanderen heeft niets opgeleverd, zodat Natuurpunt de otter officieel uitgestorven heeft verklaard. Ook in Wallonië zouden er geen meer zitten.

beluister
Paul Van Daele van Natuurpunt
In juni opende Natuurpunt de "jacht" op de otter in Vlaanderen. De vereniging loofde zelfs een beloning van 500 euro uit voor wie de aanwezigheid van een otter kon aantonen maar ze kreeg enkel meldingen binnen van bevers, muskusratten en zelfs een foto van een otter in een dierentuin.

De otter (Lutra lutra) had in België al lang te lijden van verdelging, - als viseter zagen de vissers hem als concurrent - en van de vervuiling van het water. In het midden van de vorige eeuw was de populatie al gedecimeerd en de laatste waarneming in Vlaanderen dateert van begin 2000. In Wallonië is in 2006 slechts één spoor gevonden van een otter. Men dacht dat er in Wallonië nog een restpopulatie was maar ook daar bleef geen leefbare populatie over.


Belga Ook in de buurlanden doen de otters het niet goed en de dichtsbijzijnde goede populaties zijn nu te vinden in Zuid-Frankrijk en Oost-Duitsland. In Nederland, waar lang nog een populatie overbleef in Zuid-Limburg, is de otter opnieuw uitgezet en die populatie doet het goed. Men heeft er zelfs wilde, niet uitgezette otters gevonden die op eigen houtje hun uitgezette soortgenoten gevonden hebben.

Natuurpunt is geen voorstander van uitzetten, het is wel een optie maar uitzetten blijft wel omstreden, zo wordt gezegd. Natuurpunt ziet er meer in ervoor te zorgen dat er geschikte leefgebieden zijn voor de otter, met structuurrijke oevers met veel kruiden, met zuiver water en een rijke visstand. Als er dan otters migreren vanuit de buurlanden, is de kans groot dat ze zich daar welkom voelen en er ook blijven.

De prijs van 500 euro die dus niet uitgereikt wordt aan iemand die een spoor gezien heeft van een otter, gaat nu naar het natuurgebied dat de beste biotoop biedt voor de otter. Vanmiddag werd bekendgemaakt dat het natuurgebied "Het Grote Netewoud" bij Leuven het geld krijgt.

Overigens is het uitsterven de otter niet echt officieel. Om op de lijsten van de IUCN (International Union for Conservation of Nature) officieel als uitgestorven genoteerd te worden moet het vijftig jaar geleden zijn dat een diersoort nog gezien werd.

Bron: www.deredactie.be http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...er_uitgestorven

Eigen mening:
Ik postte overlaats een artikel over het uitsterven van de tijger, maar nu ik lees dat in België de otter uitgestorven ís, weet ik niet wat ik het ergste moet vinden. Natuurlijk, het is maar een van de vele dieren die met uitsterven werd bedreigd en uitstierf, maar toch is het een spijtig voorval. Als je weet dat er 10 jaar geleden nog wel otters in het wild leefden in België, vraag je je af of men dit niet had kunnen verhinderen.
Ik ben blij dat de nieuw uitgezette soorten otters het goed doen en hopelijk kunnen we het op die manier nog lang volhouden.
Die beloning voor het vinden van de laatst levende otter vond ik er wel een beetje over; het gaat om veel geld. Wat ze uiteindelijk met het geld gedaan hebben, vind ik wel een beter idee.

Tine Keersmaekers
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2010, 18:24
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Ik kan op zijn minst zeggen dat ik wel even erg geschrokken ben van de titel van dit artikel. Niet alleen omdat ik vind dat dit enorm leuke dieren zijn, maar ook omdat we meer en meer diersoorten dreigen te verliezen. Dit zijn echt drastische gevolgen van hoe de mens op de aarde leeft en het lijkt alleen maar bergaf te gaan en des te langer, des te sneller we bergaf lijken te gaan. Ik weet niet of iedereen het goed en wel beseft, maar vanaf dat het punt 'uitgestorven' bereikt is, is er geen terugkeer meer aan. Ik vind dit echt enorm spijtig.
Ik vind het wel goed dat het geld uiteindelijk zo terecht gekomen is, maar natuurlijk had ik liever gehad dat ze een otter zouden vinden, niet in de dierentuin dan toch. Het geld had, zoals mijn voorgangster al zei, volgens mij niet beter besteedt kunnen worden, want nu heeft het geld nog nut voor alle dieren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.