actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2010, 14:17
Melissa Van Ostaeyen Melissa Van Ostaeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 67
Deaf Metal: eerste metalconcert voor doven

Deaf Metal is geen snoeiharde muziek waar je doof van wordt (hoewel...), maar een metalconcert voor doven en slechthorenden. Dat vond gisteren plaats in de Nederlandse stad Arnhem. Een primeur, aldus de Nederlandse Openbare omroep.

Opdat de doven de muziek konden ervaren, werd een trilvloer geïnstalleerd die het ritme van de muziek voelbaar maakte. Visuele muziektolken verrijkten de muziek door de teksten uit te beelden en het ritme en het gevoel over te brengen via bewegingen.

Twee dove vj's kleedden het optreden verder aan, drie bands (Cultura Tres, IZAH en KYU) betraden het podium.

Ook horend publiek was welkom. Via gebarentolken konden zij in contact treden met de doven en slechthorenden.

Het zou de eerste keer zijn dat een metalconcert voor doven en slechthorenden werd georganiseerd. Eerder werden wel al 'dovenfuiven' georganiseerd. (anp/edp)

bron: http://www.hln.be/hln/nl/946/Muziek...oor-doven.dhtml

Eigen mening: Ik vind dit een geweldig initiatief. De jaren waarin je buiten de rest van de maatschappij viel als je een beperking had, zijn duidelijk afgelopen. Er moeten meer deuren opengezet worden voor mensen met een beperking, zodat ook de dingen die misschien onmogelijk werden geacht toch tot hun beschikking komen te staan. Een concert voor doven is een mooi begin.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2010, 18:09
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Ik ben het eens met Melissa en vind dit een geweldig initiatief. Ik ben zelf ook veel bezig met muziek en vind dat iedereen daarvan moet kunnen genieten, ondanks zijn handicap. Ik kan mij voorstellen hoe moeilijk en confronterend het is om als muziekliefhebber niet meer naar gewone concerten te kunnen gaan omwille van een beperking aan het gehoor. Ook het feit dat mensen zonder handicap mogen komen, vind ik zeer leuk. Hierdoor krijg je toch meer het gevoel dat je naar een "normaal" evenement gaat in plaats van één dat speciaal voor mensen met een handicap wordt georganiseerd.

Het is een positieve evolutie die steeds vaker voorkomt. Zo heb je ondertussen ook al games en films voor doven en slechthorenden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st November 2010, 20:13
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Een fantastisch initiatief dat door de leden van de Dovengemeenschap zeker geapprecieerd wordt!
Zulke "muziektolken" bestaan al langer (zeker in de VS), maar zijn hier nog relatief nieuw. Er zijn wel meerdere artiesten die al getourd hebben met een doventolk (o.a. Sinead O'Conner en U2), maar ik had nog nooit gehoord van een metalconcert voor doven!
Concerten en festivals worden ook steeds toegankelijker voor doven en slechthorenden door hoorapparaten die op de T-stand gezet kunnen worden (bv op Werchter), maar het is voor de doven zeker ook erg leuk dat er een trilvloer aanwezig was, waardoor ze de trillingen (en dus het ritme) kunnen aanvoelen.

Leuk weetje: er zijn ook doven die muziek maken! Zoek op Youtube maar eens naar Signmark. =)

Laatst aangepast door Sanne.Nuydens : 21st November 2010 om 23:48.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st November 2010, 21:37
3s. 3s. is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schilde
Posts: 42
Zachter

Dit sluit ergens aan bij dat de muziek op fuifen en concerten vaak te luid staat. Als de muziek niet overal wat zachter gaat staan, of mensen oorstoppen gebruiken, kunnen we later allemaal naar zo'n concert voor doven..

Ik heb vaak dat ik in het weekend uit ga, dat wanneer ik buiten kom ik met een permanent getuut in mijn oren zit.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 21st November 2010, 22:21
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Ik vind het echt enorm leuk voor de 'doven' dat men zulke dingen mogelijk maakt. Het is niet omdat ze doof zijn dat ze minderwaardig zijn. Met zo'n initiatief gaan ze zich ook minder 'anders' voelen dan anderen.

Wat 3s zegt is ook een feit. De muziek staat voortaan veel te hard. Persoonlijk heb ik niet echt last van piepende oren, eerder van een luchtbel die in mijn oren lijkt te zitten. Door voor ons zo'n trillende ondergrond te voorzien, kan de muziek misschien ook een beetje stiller, wat toch weer veel beter is voor de levensduur van onze oren.

Nog een laatste noot naar de mensen die dit initiatief mogelijk maken, want ik ben ervan overtuigd dat hier enorm veel werk in kruipt. Jullie verdienen mijn eeuwige respect en jullie verdienen echt een pluim voor het werk dat jullie leveren!

Keep up the good work!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd November 2010, 08:27
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Toen ik dit artikel las was ik eerlijk gezegd wel onder de indruk! Ik vind het knap dat men zoiets doet voor mensen met een handicap. Zij hebben het niet altijd makkelijk dus ik vind het wel heel knap dat men dit initiatief heeft genomen. Ik wist zefs niet dat het kon en ik had ook nog nooit gehoord van de dovenfuiven. Hopelijk gaat men deze techniek nog vaker gebruiken zodat ook deze mensen zich eens kunnen laten gaan op muziek.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 22nd November 2010, 09:16
eleni eleni is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Broechem
Posts: 18
concert voor doven

Ik vind het een super leuk initiatief, nu we de middelen hebben door allerlei technologische vooruitgang, kunnen ook zeker gehandicapten meegenieten van vanalles en nog wat. Ik vind het leuk dat bepaalde mensen met zo'n initiatief naar buiten komen. Het is een goed begin, maar het mag hier zeker niet bij blijven. Doven zouden op eender welk vlak ik de maatschappij moeten kunnen functioneren.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 22nd November 2010, 10:28
jonathan.bruyninckx jonathan.bruyninckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 19
Dit is toch fantastisch. Als je naar jezelf kijkt en jezelf de vaag stelt of je nog zonder muziek kunt
is het antwoord waarschijnlijk nee. Deze mensen hebben het al heel hun leven moetn missen en het werd tijd dat er zulk een initiatief kwam.
Dit is in feite een voorbeeld van technologische vooruitgang waar we even bij stil moeten staan. Enkele tientallen jaren geleden zou je voor gek verklaard wordn als je zei dat je muziek voor de doven wou maken. Het lijkt nochtans simpel, je maakt een speciale vloer en muziek met extreem veel bass in en zelfs de doven kunnen van muziek genieten. Het is waarschijnlijk niet hetzelfde als gewone muziek voor ons, maar voor de doven vind ik het een fantastische vooruitgang.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 22nd November 2010, 10:44
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Ik vind het zelf ook echt een leuk initiatief.
Het is belangrijk dat er voor deze mensen ook moeite wordt gedaan, en dat is nu gebeurt. Ook zij moeten van zo'n dingen genieten, en met dit initiatief is dat meteen gebeurt. Ik vind het geweldig.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 23rd November 2010, 10:55
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Zeer goed initiatief!
Op deze manier kunnen deze mensen terug een beetje meer bij de maatschappij betrokken raken.
Correctie, de jongere doven en slechthorenden zullen dit initiatief wel zien zitten. Ik zie eerlijk gezegd nog niet zoveel oudere mensjes geven op zo'n festival, dus hopelijk wordt er voor hen ook nog iets ondernomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.