actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2017, 13:43
steven.w*uters steven.w*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Jongeren betalen niet meer cash

Jongeren betalen niet meer cash

Acht op de tien jonge Belgen hebben nog amper cash geld op zak. Ze betalen met de bankkaart of, steeds meer, mobiel.

Bancontact, de marktleider in elektronische betalingen, heeft het onderzoeksbureau iVox duizend Belgen laten ondervragen over hun betaalgedrag. Wat blijkt? Bijna acht op de tien jongeren (77 procent) hebben nog amper cash geld op zak.

Cash verliest in alle leeftijdsgroepen aan populariteit. De helft van alle Belgen (54 procent) legt vandaag minder baar geld op de toonbank dan drie jaar geleden. Bijna drie op de tien (29 procent) denkt zelfs dat er over tien jaar geen cash geld meer zal bestaan.

Mobiel betalen

Betalen met de Bancontact-bankkaart, met pincode, blijft het populairste betaalmiddel. Maar het mobiel betalen is in opmars. Bijna de helft van de mensen met een smartphone (45 procent) vindt het een praktische betaalmethode en gelooft dat ze in de komende jaren nog meer mobiel of contactloos zullen betalen, zonder pincode.

Veilig?

Toch leven er nog twijfels over de veiligheid van mobiel en contactloos betalen. De pincode van de gewone bankkaart zorgt voor vertrouwen, zo blijkt. ’Bij betalingen met kaart en pincode voer je zelf de controlehandeling uit. Je hebt het gevoel alles in de hand te hebben’, zegt Nicolas Van Zeebroeck, professor aan de Brusselse Solvay Business School.

‘Bij de nieuwste betaaltechnologieën zijn de veiligheidsmechanismen niet langer zichtbaar en zitten ze in het systeem zelf ingebouwd. De verantwoordelijkheid verschuift naar de banken en/of de kaartoperatoren. Dat vergt een psychologische aanpassing van de gebruikers, zeker als die al wat ouder zijn.’

Uit de enquête blijkt dat acht op de tien (81 procent) het gebruik van een pincode verplicht vinden, maar ook dat zowat de helft van de Belgen (47 procent) al jaren dezelfde pincode gebruikt voor al zijn betaalkaarten.

Bron: DS, 16-11-2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171116_03189505

Mening: Ik vind het goed dat we minder en minder cash meenemen op zak. We staan meer en meer stil, dat het verlies van onze portefeuille ook betekent dat we ons cash geld kwijt zijn. Onze bankkaart is beveiligd met een pincode dus daar kan niets mee gebeuren. Er is natuurlijk ook nog altijd Cardstop. Het wordt ook overal aan de jeugd duidelijk gemaakt om niet te veel cash op zak bij te hebben. Ikzelf heb wel nog altijd graag geld op zak, omdat er ook plaatsen zijn waar ik niet met mijn bankkaart kan betalen. Daarom denk ik ook dat cashgeld nooit zal verdwijnen.
Het lijkt mij ook een goede evolutie dat we ook meer en meer online bankieren en betalingen met onze smartphone doen. We willen dat alles makkelijker en sneller gaat en dat lukt via deze weg. Ik ben dan ook zeer blij dat er meer en meer van zulke apps komen. Iedereen zal hierin mee moeten gaan en zo gaat het betalen via smartphone nog het standaard betaalmiddel worden zoals we nu de bankkaart en het cashgeld kennen. Ik ben wel blij met deze evolutie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2017, 12:04
Caro E*gers Caro E*gers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
Jongeren betalen niet meer cash

Ik ben het eens met Steven. De oudere generatie geeft vaak aan dat ze niet meer mee zijn met hun tijd door bijvoorbeeld het toenemende gebruik van Smartphones en allerhande technologische innovaties die doorheen de jaren sterk opgekomen zijn. Deze trend kunnen we nu ook terugvinden bij de betalingsmogelijkheden. Vroeger betaalde men uitsluitend met cash, dit is door de jaren heen sterk verandert, waardoor de jeugd van tegenwoordig vastgegroeid zijn aan de Smartphones en hier dus ook meer een meer met gaan betalen. De mogelijkheden lenen zich er natuurlijk ook toe, alles wordt gemoderniseerd. Ik merk deze trend ook bij mezelf, soms heb ik zelfs geen cash op zak, en als ik dan toch iets moest bij hebben, is dit maar 20 euro bijvoorbeeld. De bankkaart daarentegen en de smartphone heb ik steeds bij de hand. Ik betaal ook vaak met de bankkaart en bijvoorbeeld voor een busrit of op de parking gebruik ik steeds de smartphone. Ik schrik niet van deze trend en ik vind dit persoonlijk ook niet problematisch, het is gewoon gemakkelijk en we moeten nu eenmaal verder evolueren met de technologische vooruitgang.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.