actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2012, 13:28
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Niet dragen gordel dagelijks ruim 300 keer beboet

De politie schrijft elke dag ruim 300 boetes uit voor het niet dragen van de veiligheidsgordel in de auto. Dat blijkt uit cijfers die staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) bezorgde aan Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu. De boete voor het niet dragen van de gordel stijgt binnenkort van 50 naar 100 euro.

De politie schrijft elke dag ruim 300 boetes uit voor het niet dragen van de veiligheidsgordel in de auto. Dat blijkt uit cijfers die staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) bezorgde aan Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu. De boete voor het niet dragen van de gordel stijgt binnenkort van 50 naar 100 euro.

Volgens de cijfers uit 2010 schreef de politie op een jaar ruim 122.000 boetes uit voor het niet dragen van de gordel. De cijfers zijn traag, maar zeker elk jaar gestegen. "Ofwel worden de chauffeurs nonchalanter in de gordeldracht, ofwel wordt er gewoon meer gecontroleerd. Immers, de controle op de gordeldracht is de laatste jaren een van de prioriteiten in het actieplan verkeer van de federale wegpolitie", zegt Lahaye Battheu.

Het aantal verkeersdoden nam vorig jaar voor het eerst sinds lang weer toe. Bij heel wat dodelijke verkeersongevallen blijkt dat de slachtoffers vaak niet vastgeklikt waren. "Extra maatregelen op die terreinen dringen zich dus zeker op. Eén van de aangekondigde initiatieven is de verhoging van de boete voor chauffeurs, die hun gordel niet dragen, van 50 euro naar 100 euro. Voor het niet correct gebruiken van het kinderbeveiligingssysteem zal voortaan een boete gelden van 150 euro", zegt het Open Vld-Kamerlid.

Eigen mening : Ik vind dit wel een verbazend hoog aantal. Al vind ik dit wel heel erg goed zodat deze mensen leren dat ze de volgende keer hun gordel moeten dragen, niet voor het vermijden van een boete maar wel voor hun eigen veiligheid!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2012, 14:31
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Net zoals Charlotte schrik ik ook van het verbazingwekkend hoge aantal dagelijkse boetes voor het niet dragen van een gordel. De mensen die geen gordel dragen hebben duidelijk nog nooit iets meegemaakt in het verkeer, waarbij je blij mag zijn dat je je gordel draagt. Wanneer je iemand verloren bent door een verkeersongeval, omdat deze persoon zijn gordel niet droeg, ga je hier ook niet meer zo nonchalant in zijn. Spijtig dat er zoiets moet gebeuren vooraleer mensen tot het besef komen hoe belangrijk het dragen van een gordel wel niet is. Het zou jaarlijks heel wat slachtoffers kunnen besparen.
Ik vind het dan ook een zeer goed idee om de boetes hiervoor een stuk te gaan verhogen, in de hoop dat steeds meer en meer mensen hun gordel zullen dragen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2012, 21:40
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Als automobilist bemerk je het vaak genoeg dat mensen niet altijd hun gordel omdoen. Vooral kinderen op de achterbank zie je vaak kinderen heen en weer bewegen. Ik denk dat veel mensen niet begrijpen wat een impact het kan hebben als je je gordel niet draagt in de auto. Het is een kleine moeite om je gordel om te doen en je bent op slag veel veiliger. Zelfs als ik een kleine afstand moet afleggen doe ik mijn gordel om. Het is een kwestie van gewoonte en je kan er werkelijk je leven mee redden. Ik vind het jammer dat de boetes verhoogd moeten worden: de mensen zouden zelf verantwoordelijk moeten opnemen om hun gordel (én die van hun kinderen op de achterbank) om te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.