actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd September 2012, 00:30
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
Stop productie gloilampen

01/09/12 13u36 - Vanaf vandaag mogen er in heel de Europese Unie geen gloeilampen meer geproduceerd worden. Europa wil dat we overschakelen op zuiniger lampen. Winkeliers mogen wel hun voorraad nog uitverkopen. En dat lukt aardig, want veel mensen vinden het licht van een gloeilamp gewoon mooier. Er zijn zelfs winkels die in heel Europa voorraden opkopen, om gloeilampen te kunnen blijven verkopen.

Bron: HLN
Mening: Dit is een van de vele zaken waarin we gaan moeten inboeten voor het milieu te redden. Het principe is mooi. Hetzelfde licht met minder energie. Maar men gaat de "gezelligheid van een gloeilamp bijna niet kunnen evenaren. Zelf vind ik het wel goed dat er verandering komt want de nieuwere lampen gaan langer mee en verbruiken minder energie. De aankoopprijs is wel duurder maar dit verdien je terug doordat het langer meegaat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th September 2012, 09:55
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
Citaat:
Orgineel gepost door Jaan Vervoort
01/09/12 13u36 - Vanaf vandaag mogen er in heel de Europese Unie geen gloeilampen meer geproduceerd worden. Europa wil dat we overschakelen op zuiniger lampen. Winkeliers mogen wel hun voorraad nog uitverkopen. En dat lukt aardig, want veel mensen vinden het licht van een gloeilamp gewoon mooier. Er zijn zelfs winkels die in heel Europa voorraden opkopen, om gloeilampen te kunnen blijven verkopen.

Bron: HLN
Mening: Dit is een van de vele zaken waarin we gaan moeten inboeten voor het milieu te redden. Het principe is mooi. Hetzelfde licht met minder energie. Maar men gaat de "gezelligheid van een gloeilamp bijna niet kunnen evenaren. Zelf vind ik het wel goed dat er verandering komt want de nieuwere lampen gaan langer mee en verbruiken minder energie. De aankoopprijs is wel duurder maar dit verdien je terug doordat het langer meegaat.


Het is natuurlijk goed dat er zuinigere lampen zijn die langer meegaan maar het positieve eraan heeft ook een negatieve kant, namelijk dat de Philips Lighting productie in Turnhout maar blijft snoeien in jobs ... tot de fabriek uiteindelijk gesloten zal worden want de spaarlampen worden niet in Turnhout gemaakt. Dus: beter voor ons milieu en ons energiegebruik, maar met de nodige negatieve gevolgen voor de werknemers en dus ook voor onze economie ...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th September 2012, 12:48
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Ik vind het een goed initiatief om te stoppen met de productie van gloeilampen. Vandaag de dag zijn er genoeg alternatieven die veel minder energie gebruiken. Denk maar aan de spaarlampen en de LED-lampen. In tegenstelling tot Jaan denk ik dat deze laatste de 'gezelligheid' van een gloeilamp toch goed zullen kunnen evenaren.

In enkele armere landen heeft men al een tijdje een "milieu"-vriendelijke oplossing om het huis te verlichten. In de Filipijnen leven sommige mensen bijvoorbeeld in krappe, donkere hutjes. Zij hebben geen geld om deze hutjes te verlichten en daar is een handige oplossing voor uitgevonden: de "waterlamp" => http://www.youtube.com/watch?v=j1nG...feature=related

Tot slot ben ik het ook wel eens met Suzy. Het is natuurlijk niet leuk dat er jobs zullen moeten wegvallen. Toch denk ik dat het stilletjes aan ook tijd wordt dat we niet steeds het economische laten primeren op het ecologische. Al zou het natuurlijk nog beter zijn als er ook meteen een oplossing gevonden wordt voor de negatieve economische gevolgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.