actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2013, 19:59
j*na.toelen j*na.toelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Balen
Posts: 86
Di Rupo wil geen verbod op studentendopen

Di Rupo wil geen verbod op studentendopen

Premier Elio Di Rupo voelt er niets voor om studentendopen in ons land te verbieden, zoals de Franse politica Ségolène Royal hem had voorgesteld. Dat liet de premier dinsdag verstaan tijdens een vraag-en-antwoordsessie op Twitter.

De premier beantwoordde dinsdagnamiddag via Twitter vragen van burgers. Eén van hen vroeg hem naar zijn mening over een verbod op studentendopen, naar aanleiding van het voorstel van de Franse Ségolène Royal in die zin.

’De studentendoop is een persoonlijke keuze. Men mag nooit raken aan de fysieke integriteit van studenten’, reageerde Di Rupo. ‘We hebben wetten om ontsporingen te bestraffen.’

Royal had Di Rupo in een brief gewezen op de gevaren van ontgroeningspraktijken bij studenten. ‘Ik neem me de vrijheid u aan te raden om een verbod op ontgroeningen in een wet te gieten’, aldus de voormalige Franse PS-minister. ’Ik twijfel er niet aan dat u de recente feiten even verschrikkelijk vindt als ik. Dat zeg ik u zonder omwegen: plaats ontgroeningen buiten de wet.’

‘Meeste dopen verlopen zonder problemen’

Ook het Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbod KVHV is absoluut tegenstander van het idee om dopen te verbieden. Het KVHV is het ermee eens dat studenten op hun verantwoordelijkheden worden gewezen op het vlak van grenzen en waardigheid, maar vindt het een ronduit slecht plan om studentendopen volledig te verbieden. Het verkiezen van wetten boven individuele verantwoordelijkheid vindt de studentenvereniging verwerpelijk.

‘Jaarlijks worden er in heel België tientallen, zo niet honderden, dopen georganiseerd. De meeste verlopen zonder problemen’, stelt het KVHV, dat naar eigen zeggen zelf liever ‘stijlvolle studentikoze’ studentendopen houdt, maar daarom niet van mening is dat andere dopen moeten verboden worden. ‘Er moeten wel maatregelen worden getroffen tegen exuberant drankgebruik en tegen medische gevaren, maar in Antwerpen bestaat er bijvoorbeeld al enkele jaren een ‘doopcharter’ dat elke club moet ondertekenen’, aldus nog het KVHV.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131015_00792481

Mening: Dit is zeker goed nieuws voor alle hoge scholen en universiteiten van België. Het is ook zeer belangrijk dat men zelf mag kiezen of hij/zij gedoopt wil worden, het toont dus aan dat niet iedereen verplicht is om dit te doen. Er mogen natuurlijk regels zijn die niet overtreden mogen worden omdat het anders het er te erg aan toe gaat of gewoon gevaarlijk wordt, daarom is er ook het 'doopcharter'. Ik vind zeker niet dat ze dopen mogen afzeggen omdat dit deel uitmaakt van het student zijn en zonder een doop meegemaakt te hebben, zou men zich niet helemaal student voelen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2013, 20:29
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Ik ben het er mee eens dat studentendopen een persoonlijke keuze zijn. Er zijn inderdaad al veel wantoestanden geweest maar dit komt door de onverantwoordelijkheid van onbekwame individuen die hun macht misbruiken en niet bijdragen aan een algemene meerwaarde van het studentenleven. Een paar rotte appels mogen het echter niet verpesten voor de rest. Onderwerp de studentenverenigingen aan extra controle en regels maar schaf ze zeker niet af. Het is een deel van onze cultuur.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.