actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2013, 08:58
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Helft schoolkinderen is te dik

Helft schoolkinderen is te dik

Liefst de helft van onze kinderen kampt met overgewicht. Dat blijkt uit een VUB-onderzoek op het Voedingssalon bij zo'n 300 Belgische schoolkinderen. Een groot deel van hen eet onvoldoende fruit of groenten, is niet aangesloten bij een sportclub en neemt zelden een ontbijt. "Hoog tijd om aan de alarmbel te trekken", menen de onderzoekers in Het Laatste Nieuws.

Een team onderzoekers van de vakgroep Huisartsgeneeskunde onderzocht inmiddels zo'n 300 kinderen op de stand van de VUB. Gemiddeld waren deze 11 jaar, 40 procent onder hen waren jongens. De tussentijdse resultaten zijn alarmerend: liefst de helft van hen is te dik, 61 procent eet niet regelmatig fruit en 58 procent blijkt niet aangesloten bij een sportclub. De onderzoekers stelden ook vast dat 13 procent zelden ontbijt, 34 procent te weinig groenten eet en 14 procent een slechte conditie heeft.

Overgewicht bij kinderen is geen exacte wetenschap, zoals bij volwassenen, waar een Body Mass Index (BMI) boven 25 wijst op overgewicht. Voor een kind van 11 ligt een ideaal BMI tussen 15 en 21. Een gemiddelde elfjarige jongen is 1m45 en zou 40 kilogram moeten wegen om een normaal BMI van 19 te hebben. "Het onderzoek omvat daarom metingen zoals gewicht, lengte, buikomtrek en bloeddruk, maar ook vragen over hun bewegings- en eetgewoonten", zegt professor Dirk Devroey, die het team van vier onderzoekers leidt. "We peilen naar de maaltijden die ze dagelijks nuttigen én of ze te voet, met de fiets, per bus of met de auto naar school gaan."

De vaststellingen zijn op zijn minst opmerkelijk, omdat eerdere onderzoeken nooit op zo'n slecht resultaat uitkwamen. Kort gezegd: onze kinderen zijn nog nooit zo dik geweest. "Volgens eerdere studies heeft 20 tot 30 procent van de Belgische kinderen overgewicht", zegt Devroey. "Wij stellen echter vast dat liefst de helft van hen te dik is. Een erg belangrijke conclusie, omdat deze kinderen wellicht ook op latere leeftijd dreigen te kampen met overgewicht en er dus moet worden ingegrepen."

Bron: www.hln.be - 14/10/2013 - http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...is-te-dik.dhtml

Eigen mening: Eerlijk gezegd schrik ik niet van dit nieuws. Vandaag de dag zijn er heel wat ouders die zelf de tijd niet nemen om degelijk te ontbijten, en zo ook niet het goede voorbeeld geven aan hun kind. Daarenboven speelden kinderen vroeger meer buiten en deden ze aan sport. Anno 2013 zijn onze jongeren verhangen aan de TV en de computer of gamen ze. Ik schrok er wel van dat 61% van onze jongeren niet regelmatig fruit eet, aangezien toch heel wat scholen fruit aan hun leerlingen verkopen. Dit artikel bewijst nogmaals dat scholen zulke initiatieven niet van de baan mogen schuiven, en dat er steeds opnieuw aandacht geschonken moet worden aan een fit en gezond lichaam. Verder denk ik dat de ouders nu aan zet zijn. Heel wat ouders hebben vermoedelijk last om de hoge werkdruk te combineren met hun huishouden, en dat is zeker niet abnormaal. Toch zou de gezondheid van hun kinderen moeten primeren. Hopelijk zien heel wat ouders de problematiek die in dit artikel wordt aangekaart onder ogen, want een goede gezondheid is de dag van vandaag niet meer vanzelfsprekend.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2013, 09:06
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Onlangs had ik een discussie met ouders, zij vertelden me dat op hun school alle chocolade verboden is en deze ook wordt afgepakt. Om de 'zaken' wat minder erg te maken kregen de kinderen van de school uit elke dag één stuk fruit voor tijdens de pauze. De moeder had het er vooral over dat ze het niet echt oké vond dat kinderen niet zelf hun tussendoortje konden kiezen. Persoonlijk vond ik het wel een goed initiatief, andere kinderen chocolade zien eten doet je het zelf ook willen. Dat iedereen droge koeken of fruit eet, maakt de tussendoortjes op deze school al heel wat gezonder. Thuis kiezen ouders zelf wat ze willen geven aan hun kinderen, maar ik vind het wel goed dat scholen hier een rol in gaan spelen om gezondere voeding aan te brengen. Zoals Hanne ook al zegt spelen kinderen veel minder buiten of zijn ze vaak 'te lui' om aan sport te doen. Thuiskomen en achter die tv of computer kruipen zorgt voor een groot stuk voor dat overgewicht. Ik schrik dus ook niet van die cijfers, maar ik vind het zeker positief dat er al scholen zijn die alternatieven voorzien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.