actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2012, 07:40
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Daders vluchtmisdrijf zelden bestraft

Daders vluchtmisdrijf zelden bestraft.

BRUSSEL - Elke dag raken minstens 12 mensen gewond door een ongeval met vluchtmisdrijf. Slechts een minderheid van de daders wordt daarvoor vervolgd.
Van onze redacteur

Het aantal vluchtmisdrijven neemt jaar na jaar toe. In 2011 ontvingen de lokale politiezones 74.318 aangiftes van ongevallen met stoffelijke schade. Vijf jaar geleden waren dat er bijna vijftienduizend minder.

Er vallen ook vaker gewonden: vorig jaar waren er ruim 4.700 ongevallen met lichamelijk letsel, of zo'n twaalf per dag.

'Maar in het merendeel van de gevallen blijft de zaak onopgehelderd of komt de dader niet voor de rechtbank', zegt Kristiaan Popelier, die als politiecommissaris is gedetacheerd naar het kabinet van de staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet (CDH). Popelier maakte een grondige studie over de ongevallencijfers. Gisteren kwamen die aan bod op een studiedag over vluchtmisdrijf die werd georganiseerd door uitgeverij Politeia en het Nationaal Instituut voor Criminologie en Statistiek (NICC).

'Volgens de cijfers van de rechtbanken behandelden ze dagelijks gemiddeld 3 à 4 vluchtmisdrijven met gewonden. Dat zijn er een pak minder dan de aangiftes, er zit een verschil op van meer dan acht ongevallen. Het gros van die daders wordt nooit geïdentificeerd. Een minderheid betaalt een minnelijke schikking of volgt een bemiddelingsprocedure. Maar ook zij moeten niet voor een rechter verschijnen.'

Bovendien worden volgens Popelier twee op de drie vluchtmisdrijven nooit aangegeven. 'Het zogeheten dark number. Uit eerder onderzoek weet ik dat slechts 37 procent van de slachtoffers uiteindelijk een proces-verbaal laat opmaken. Als ik die redenering doortrek naar de vluchtmisdrijven, kom ik uit op in totaal 583 ongevallen met vluchtmisdrijf per dag. In het merendeel van de gevallen gaat het om lichte blikschade. Iemand die 's morgens naar zijn auto stapt en ziet dat de zijspiegel een tik heeft gekregen, zal daarvan zelden aangifte doen.'

Paniekvlucht

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid onderzocht de redenen waarom een bestuurder wegrijdt na een aanrijding. Daarvoor baseerden ze zich op 403 daders die door de rechter naar het BIVV werden gestuurd voor een cursus.

'Binnen die groep was 43 procent onder invloed tijdens het ongeval', zegt Ludo Kluppels. 'Meer dan de helft was jonger dan 25. Dat is zeer veel, het algemene gemiddelde zal iets lager liggen. Maar we weten wel dat jongeren sterk vertegenwoordigd zijn. Bij hen merken we ook vaker echte paniekvluchten op.' Daarnaast zijn er de 'onechte' vluchten (als de dader geen besef heeft van het ongeval) en de 'rationele vluchten'. 'De dader denkt dat hij er mee wegkomt. Vooral hoger opgeleiden vluchten om die reden.'

Bron: http://destandaard.be/artikel/detai...ikelid=4J3PRGVH

Eigen mening:
Ik snap echt niet dat sommige mensen gewoon kunnen doorrijden nadat ze een ongeval hebben veroorzaakt. Daar kan ik gewoonweg met mijn hoofd niet bij. Ik vind dat je steeds de verantwoordelijkheid van je daden moeten opnemen. Iedereen maakt wel eens een fout, dit kan dus gebeuren. Natuurlijk als je onder invloed was, zal de strafmaat veel hoger zijn maar deze is dan ook dubbel en dik verdiend.
Het is erg om te lezen dat sommige mensen gewoon doorrijden omdat ze weten dat ze ermee weg zullen komen. Dan weet je dat het echt erg is gesteld met onze maatschappij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.