actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th January 2012, 19:24
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Huisonderwijs

Meer en meer kinderen volgen thuis les

Tijdens het schooljaar 2010-2011 volgden in het Nederlandstalig basis- en secundair onderwijs inVlaanderen en Brussel respectievelijk 294 en 647 leerlingen huisonderwijs. Dat is een stijging in vergelijking met 2007-2008 toen het ging om 279 en 504 leerlingen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) op een schriftelijke vraag van Liesbeth Homans (N-VA).
Of de stijgende trend zich tijdens het schooljaar 2011-2012 doorzet is nog onduidelijk. Op 24 november 2011 was al voor 249 kinderen uit het basisonderwijs "een verklaring huisonderwijs" ingediend en voor 461 uit het secundair onderwijs. De meeste van deze kinderen wonen in de provincie Antwerpen (236 op 710), gevolgd door Oost-Vlaanderen (148), Vlaams-Brabant (120), West-Vlaanderen (104), Limburg (97) en Brussel(5).
De meeste kinderen die huisonderwijs volgden slagen nadien voor de Examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap. Tijdens het schooljaar 2010-2011 haalden op die manier 18 van de 22 ingeschreven leerlingen het getuigschrift basisonderwijs. Tijdens het schooljaar 2009-2010 was dat met 12 van de 16 leerlingen het geval. Bij controles bleek tijdens het schooljaar 2009-2010 dat huisonderwijs in 3 van de 83 gevallen uit het basisonderwijs niet voldeed. Dat was in 25 van de 53 controles ook het geval voor het secundair.
Het Belang Van Limburg
19/01/2012

Mening: Ik vind huisonderwijs een goed initiatief. Ik kan er zeker inkomen dat er mensen zijn die niet naar school kunnen gaan en daardoor liever thuis les volgen. Denk nu maar bijvoorbeeld aan mensen in Brussel. Er zijn daar elk jaar te weinig plaatsen in de nederlandstalige scholen. Huisonderwijs is dan een zeer goed alternatief. Anderzijds zijn er ook een aantal leerlingen die ziek zijn en door hun ziekte gewoon niet naar school kunnen, ook al willen ze dit zeer graag. Voor deze leerlingen is huisonderwijs best praktisch. Ik denk persoonlijk dat deze ‘trend’ zich zeker zal verderzetten dit schooljaar. Dit komt volgens mij omdat er meer en meer over gesproken wordt in de media. Zo denk ik bijvoorbeeld aan ouders wiens kinderen zich niet goed voelen op school. Doordat leerlingen zich niet goed voelen in een school, dalen meestal ook hun prestaties en zo raken die leerlingen nog gefrustreerder dan ze op dat ogenblik al zijn. Ouders willen dat hun kinderen gelukkig zijn, dus zullen ze kiezen voor de onderwijsvorm waarbij het kind zich het beste voelt. Dit kan huisonderwijs zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th January 2012, 19:51
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Thuisonderwijs kan soms een voordeel bieden, zoals bij langdurige ziekte van een leerling. De leerling blijft dan bij en hij kan nadien, als hij genezen is, terug in het gewoon onderwijs stappen.
Toch vind ik naar een echte school gaan beter. De leerlingen volgen dan les in een andere omgeving dan thuis. Op school leren de leerlingen samenwerken met andere leerlingen, samen spelen met andere leerlingen, problemen en conflicten oplossen… Het schoollopen biedt vele voordelen, maar uiteraard kunnen er ook nadelen aan verbonden zijn, zoals pesten, niet bij de groep horen…
Als de leerling thuis les volgt, dan kan hij moeilijk groepswerken maken of een presentatie geven aan een grotere groep. De vaardigheid van spreken voor een groep zal deze leerling in het thuisonderwijs niet kunnen oefenen. Volgens mij zal hun sociale vaardigheid ook beperkter zijn. Hij zal niet, of toch bijna niet, weten hoe hij zich in bepaalde situaties moet gedragen.
Beide manieren van onderwijs hebben hun voor- en nadelen, maar toch verkies ik het ‘echte’ schoollopen boven het thuisonderwijs. Daar kan je veel vrienden maken en vertoef je in een andere omgeving. In het andere geval is je school je huis en je huis je school, dat lijkt mij ook niet echt spannend.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th January 2012, 20:13
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Ik had er eerlijk gezegd geen idee van dat er zo veel kinderen huisonderwijs volgen. Zelf ken ik niemand die thuis les krijgt. Het is inderdaad zo dat in ons land de leerplicht geldt, maar geen schoolplicht. Ik ben nooit echt zeker geweest van de kwaliteit van huisonderwijs. Vaak zijn het de ouders die hun kinderen dan de kennis overbrengen, maar hebben die ouders zelf wel voldoende kennis van de leerstof? Het moet trouwens ook moeilijk zijn om een omgeving die je beschouwt als je thuis opeens als je leeromgeving te zien. In het artikel staat dat de meeste kinderen wel slagen, maar dat het huisonderwijs vaak niet voldoet. Dit geldt voor bijna de helft van de gevallen van het secundair onderwijs. Dat aantal vind ik toch nog te groot.
Het is natuurlijk wel goed dat deze optie bestaat. Zoals Sofie al vermelde, zullen er altijd wel leerlingen zijn die een goede reden hebben om huisonderwijs te volgen. Voor hen kan dit de perfecte oplossing zijn.
Of deze tendens zich nog voorzet in de toekomst, kan niemand voorspellen. Ik hoop in ieder geval dat meer kinderen kiezen om naar school te gaan. Daar wordt je onderwezen door mensen die een opleiding gekregen hebben en kennis hebben van hun vak. Bovendien heb je er die belangrijke sociale factor, waar Evelynne het al over had, die je thuis niet hebt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.