actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2008, 09:06
Lien Boogers Lien Boogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Geel
Posts: 125
65-plussers mogen volgend schooljaar weer voor de klas

65-plussers mogen volgend schooljaar weer voor de klas
Leerkrachten die 65 jaar of ouder zijn, mogen vanaf volgend schooljaar weer voor de klas staan. Volgens een wet uit de jaren tachtig was onderwijs door 65-plussers niet mogelijk. “Maar die wet is achterhaald”, zegt minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke. “Binnenkort wordt een decreet gestemd dat dit wel mogelijk maakt.”


De verplichte pensioenleeftijd voor leerkrachten ligt momenteel op 65 jaar. Leerkrachten die bij het begin van het schooljaar 65 jaar of ouder zijn, mogen dus niet langer voor de klas staan. “De wet die dat voorschrijft dateert nog uit de jaren tachtig toen er een overschot was aan jonge leerkrachten, maar die wet is achterhaald”, aldus minister Vandenbroucke.

Nieuw decreet
“We werken dan ook aan een nieuw decreet dat het mogelijk maakt dat 65-plussers toch nog voor de klas kunnen staan. Dat decreet zal nog binnen deze legislatuur goedgekeurd worden.”

Of er veel vraag is van leerkrachten van 65 jaar en ouder om opnieuw voor de klas te gaan staan, is volgens Vandenbroucke moeilijk in te schatten. “Ze krijgen immers rechtstreeks van de schooldirectie waar ze zich aanmelden te horen dat ze niet langer aan de slag kunnen in het onderwijs.”

"Absurd"
Fons Tuyaerts (65) uit Overpelt is alvast tevreden dat hij weer mag lesgeven. “Het is toch absurd dat wij met al onze ervaring niet meer voor de klas mogen staan,” zegt hij.


Mijn mening: m.a.w. minder jobs voor de beginnende leerkrachten!!
Kunnen we de 65-plussers niet inzetten als vrijwillige mentoren?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2008, 10:31
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
Natuurlijk hebben 65-jarige onderwijzers een onnoemeijk grote schat aan ervaring, waardoor ze zeker en vast een nuttige schakel kunnen zijn in de leerontwikkeling van jongeren. Maar langs de andere kant maak ik mij toch enkele ernstige bedenkingen. Laat het ons eerst en vooral zo zeggen dat men als oudere leerkracht, indien men terug of langer voor de klas wil gaan staan, de werkzekerheid van jonge of beginnende leerkrachten (de 'toekomst') sterk zou kunnen gaan verminderen. Terwijl het als startend leerkracht toch wel heel belangrijk is om alle kansen te krijgen op het vlak van ervaring opdoen en zich te kunnen ontpoppen als een volwaardige, bekwame onderwijzer.
Ook denk ik te kunnen stellen dat de factoren 'stress' en 'geestelijke bekwaamheid' wel eens struikelblokken kunnen zijn voor 65-plussers die nog als leerkracht actief zijn.
Velen van hen zijn volgens mij fysiek niet meer in staat om een drukke, rumoerige klas in bedwang te houden op de manier waarop een jonge, dynamische leerkracht dat kan. Een oudere leerkracht is doorgaans veel trager in zijn manier van spreken en handelen, heeft meestal niet de verreiste technologiekennis omtrent ICT. Neem daar nog eens bij dat jongere leerkrachten veel beter met de gedachtengang en interessepunten van jongeren kunnen omgaan. Enerzijds omdat zijzelf thuis nog opgroeiende kinderen hebben rondlopen. Anderzijds omdat zijzelf in een vrij recent verleden opgroeiden, waardoor ze nog enkele waarden en normen die toen onder jongeren leefden herkennen in de huidige generatie pubers.
Laat ons hopen dat minister Vandenbroucke zijn gezond verstand laat zegevieren door leerkrachten ouder dan 65 vooral in te schakelen als hulp voor leerlingen met leerproblemen (bijlessen geven voor een specifiek vak).
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th November 2008, 11:49
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ik denk persoonlijk niet dat we veel schrik moeten hebben. Het is NIET zo dat leerkrachten na hun 65 MOETEN blijven werken, het is gewoon zo dat leerkrachten de kans krijgen om na hun 65 te blijven werken. Eerlijk gezegd (en mij baserend op reacties in mijn stageschool) denk ik niet dat er veel leerkrachten zijn die zich geroepen voelen om na hun 65ste nog langer te blijven. En vanuit de overheid is deze regel er vooral om reglementair een eventueel tekort van leerkrachten te kunnen opvangen door het inschakelen van oudere leerkrachten. Want de overheid zal dit zeker niet stimuleren, vermits oudere leerkrachten een veel zwaardere kost zijn dan jonge leerkrachten.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th November 2008, 13:38
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Afgaande op het nieuwsitem dat ik hierover op de vrt zag, zal deze maatregel enkel dienen voor uren die men niet ingevuld krijgt. Zo hebben ze nu in het Sint Jozef instituut in Turnhout een +65-jarige als fysicaleerkracht aangesteld, omdat de leerlingen anders waarschijnlijk weken geen fysica zouden krijgen wegens een tekort aan leerkrachten voor dit vak.
Dus ik denk niet dat we ons zorgen moeten maken.

Ik denk overigens dat de jaren ervaring en het natuurlijke gezag dat met leeftijd komt, het gebrek aan dynamiek wel compenseert als het op klasmanagement aankomt.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th November 2008, 14:57
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Ik denk eerder dat de tijd wel zal uitwijzen hoe het zal lopen.
Er zullen maar een gering aantal leerkrachten op zulk bod ingaan, denk ik. Vooral voor de knelpuntvakken is het moeilijk om nieuwe leerkrachten te vinden. Daarvoor zou dit inderdaad een mooi initiatief zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.