actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2012, 17:27
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
James Cameron duikt naar diepste punt van Grote Oceaan

Buitenland

James Cameron duikt naar diepste punt van Grote Oceaan
maandag 26 maart 2012, 06u36
Bron: afp
Auteur: jns
De Standaard

De Canadese filmregisseur James Cameron (57), bekend van onder andere 'Titanic' en 'Avatar', is maandag de eerste man geworden die solo het diepste punt in de Grote Oceaan bereikte. Cameron dook met de miniduikboot Deepsea Challenger tot een diepte van zowat 11 kilometer in de Marianentrog.


Cameron zette zijn duik in omstreeks 5.15 uur lokale tijd aan boord van de acht meter lange Deepsea Challenger. Hij deed er 2 uur en 36 minuten over om de bodem van de Marianentrog te bereiken, op 10.898 meter diepte. Via Twitter liet hij weten dat hij het diepste punt had bereikt. 'Zelden heb ik me zo goed gevoeld. Ik kan niet wachten om alles wat ik hier zie met jullie te delen', klonk het.

Gedurende in totaal drie uur verkende Cameron de bodem van de trog. Hij maakte 3D-camerabeelden en verzamelde ook allerhande stalen. Rond de middag kwam de Deepsea Challenger terug aan de oppervlakte, 500 kilometer ten zuidwesten van het Amerikaanse eiland Guam. De terugreis duurde 'maar' 70 minuten.

Er werd acht jaar gewerkt aan de Deepsea Challenger, die uitgerust is met geavanceerde technologie en in staat is om aan de enorme druk van het water te weerstaan. De expeditie wordt geleid door National Geographic.

Meer dan 50 jaar na Walsh en Piccard
Op 23 januari 1960 doken de Amerikaanse marineluitenant Don Walsh en de Zwitserse oceanograaf Jacques Piccard al met een militaire duikboot tot het diepste bekende punt. Zij konden toen slechts 20 minuten op die diepte blijven.

Passie voor duiken
James Cameron heeft ruime ervaring met onderzeeërs. Hij dook er al tientallen keren mee, onder meer naar het wrak van de Bismarck. Hij bezocht ook 33 keer het wrak van de Titanic en bracht op die manier meer uren door op het schip dan de kapitein zelf. In de film 'The Abyss' kwam zijn passie voor duiken ook al tot uiting.

Korte toelichting

Wat wetenschap allemaal al niet kan de dag van vandaag!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2012, 02:07
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Zulke artikels als deze zijn prachtig om te lezen. Een wereldrecordpoging die ook nog enorm nuttig is. Dit vind ik schitterend. Ik kijk alvast uit naar de nieuwe dingen die James Cameron zal ontdekken.

Eventjes een snelle berekening omtrent dit artikel.
Stel dat de onderzeeër een hoogte heeft van 3,0 m en een lengte (zie artikel) van 8,0 m. Dan heeft het oppervlak waarop het zeewater een druk uitoefent een grootte van 24 m².
Na wat formules van hydrostatische druk kom ik uit dat op de onderzeeër een druk zal werken van 1,1 . 10^8 Pa. Als we daaruit de kracht zouden berekenen geeft dit een waarde van 2,6 . 10^9 N.

Deze kracht produceert een appel van 2,7.10^8 kg als hij op de aarde valt.

En dan zeg ik net zoals Bart:
Prachtig wat de wetenschap de dag van vandaag allemaal kan!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th March 2012, 11:10
jens.rymen jens.rymen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 91
Mooie berekening meneer Van Thielen.
Zoals jullie beide al vermeld hebben, mooie ontdekkingen kunnen gedaan worden door experimenten zoals deze. En om nog eens terug te denken aan het artikel over het klonen van een mammoet van een paar maanden geleden. Dit experiment zal een pak geld gekost hebben, maar is dit het geld niet waard?

Ik ben benieuwd naar de resultaten!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th March 2012, 11:35
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Schitterend dat er ook nog zulke dingen in het nieuws komen. Deze duik zal ons enorm veel leren over het leven in de oceaan. Wetende dat er al meer mensen op de maan zijn geweest dan op dit punt en dat vorige video-opnames steeds enorm wazig en donker waren, lijkt me dit een uitstekende kans om meer te weten te komen over deze biotoop.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th March 2012, 23:03
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Eerste beelden James Cameron: "Een andere planeet"

Eerste beelden James Cameron: "Een andere planeet"

Regisseur James Cameron, die zich gisteren met een duikbootje naar de diepste plek op aarde liet afzinken, zegt dat het leek alsof hij zich op een andere planeet bevond. "Het voelde alsof ik compleet geïsoleerd was van de rest van de mensheid", zei hij na afloop van de onderneming.

Cameron is de eerste die solo naar de bodem van de Marianentrog is afgezakt, in de westelijke Grote Oceaan, zo'n elf kilometer onder het wateroppervlak. Vooraf was berekend dat hij maximaal zes uur met zijn onderzeeër op die diepte zou kunnen blijven, maar hij keerde al na drie uur terug omdat zijn accu's leeg begonnen te raken.

"Zachte, platte vlakte"
De regisseur van succesfilms als 'Titanic', 'Avatar' en 'The Abyss' beschreef de zeebodem waarover hij met zijn eenpersoonsduikboot gleed als een "heel zachte, haast gelei-achtige platte vlakte". Ook zei hij dat het leek "alsof ik letterlijk, in het tijdsbestek van een dag, naar een andere planeet was geweest en weer teruggekomen. Het was een erg surrealistische dag."

Cameron had het onmiddellijk na afloop over een "geweldig ritje". Hij zei dat hij had geprobeerd te genieten van zijn verblijf op de zeebodem en zich had afgevraagd wat het betekende dat hij zich op de diepste plek ter wereld bevond.


Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...e-planeet.dhtml

Mening:Prachtig.. Als ik kon zou ik meteen meegaan met Cameron..

Hopelijk zullen de stalen die J. Cameron van de zeebodem heeft genomen ons nog wat meer vertellen over de mysterieuze wereld ver onder het zeeniveau.
Wie weet komen we wat meer te weten over het ontstaan van bepaalde organismen..?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th March 2012, 00:18
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Misschien versta ik het verkeerd of is het onduidelijk geformuleerd. Maar heeft meneer Cameron nu net een twitterbericht verzonden 11km onder de zeespiegel? Even alle wetenschap ter zijde, dat vind ik een indrukwekkend goede telefoon

Wat communicatietechnologie niet allemaal kan..
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 29th March 2012, 11:10
jens.rymen jens.rymen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 91
Best wel mooi opgemerkt meneer Mangelschots
Volgens mij zal er wel één of andere logische verklaring zijn? Denk maar aan een signaal versterker in de duikboot?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.