actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th January 2012, 09:27
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Nederlandse regering stemt in met boerkaverbod

Nederland zal binnenkort het op straat dragen van een boerka, een bivakmuts of een helm die het hoofd helemaal omsluit binnenkort bestraffen met een boete van maximaal 340 euro. De regering heeft vrijdag ingestemd met een verbod op gezichtsbedekkende kleding.

Minister van Binnenlandse Zaken Liesbeth Spies noemde na afloop van de ministerraad het boerkaverbod "van onvoorstelbaar groot belang", zelfs al is het aantal vrouwen dat een boerka draagt beperkt. Ze zei het heel belangrijk te vinden dat mensen elkaar in een open samenleving open benaderen.

Volgens de centrumrechtse regering biedt het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens de ruimte de vrijheid van godsdienst enigszins in te perken als dit in het belang is van de openbare orde.

Mensen die carnaval vieren of als sinterklaas verkleed zijn hoeven zich echter geen zorgen te maken als ze onherkenbaar de straat op gaan.

Datum: 28-01-2012
Brond: De Standaard

Bij deze nieuwe regel heb ik mijn twijfels of dat boerkaverbod op straat wel zo 'effectief' gaat zijn als de Nederlandse minister van binnelandse zaken beweert. Ook ben ik wel eens benieuwd of België ooit zelf deze regel gaat toepassen...

Enerzijds ben ik akkoord, omdat iedereen elkaar inderdaad vanuit een open samenleving zou moeten benaderen, maar anderzijds gaat dit volgens mij heel wat commotie veroorzaken. Islamvrouwen die enorm standvastig en overtuigd zijn van hun godsdienst, gaan niet zomaar die hoofddoek afzetten op straat. Het is net voor hen heel belangrijk om die boerka op straat te dragen. Naast hun standpunt en geloof kan er ook heel wat discussie ontstaan over 'wat is nu net gezichtsbedekkende kledij?'. Mensen die een sjaal over hun hoofd trekken omdat het regent (wat ik zeker al heb gedaan), krijgen die dan ook een boete? Eigenlijk zou dit het meest rechtvaardig zijn.
Maar is het boerkaverbod op straat wel de juiste oplossing om te komen tot een open samenleving? Ik heb mijn twijfels.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th January 2012, 11:47
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Na Frankrijk én België is Nederland het derde land waar er een boerkaverbod is. Dus de maatregel is in ons land al toegepast. Ik vind het ook een dubbele maatregel. Langs de ene kant hoort het misschien bij plaatselijke gebruiken e.d. maar onze plaatselijke gebruiken laten zoiets natuurlijk niet toe. Op straat moet je ten allen tijden herkenbaar kunnen blijven, dus dan vind ik het wel weer een goede maatregel. Ik bezie het uit dat oogpunt, uit veiligheid, niet uit racistische overwegingen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th January 2012, 13:03
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Boerkaverbod in België? Ik heb er alleszins nog niet veel van gemerkt...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th January 2012, 13:23
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Boerkaverbod

Ik ben persoonlijk ook voor het boerkaverbod. Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen hieraan gehecht zijn omdat dit bij hun geloof hoort, maar ze moeten zich er ook van bewust zijn dat er hier nu eenmaal andere regels gelden. Als wij zouden migreren naar landen waar de boerka verplicht is, zijn wij verplicht deze te dragen. Doen wij dit niet, dan worden wij hiervoor beboet. Ik vind dat de personen die naar onze landen immigreren dan ook bereid moeten zijn om te leven zoals wij dat doen en niet moeten denken dat de omgeving zich wel aan hen zal aanpassen. Dit vind ik geen mentaliteit. Al is het maar voor de veiligheidsredenen. Het is zeer belangrijk dat je kunt zien tegen wie je praat. Stel je voor dat er iets gebeurd zoals een overval en de overvaller draagt een boerka. Probeer dan maar eens uit te zoeken wie de overval gepleegd heeft.Als boerkadragers thuis een boerka dragen, vind ik dat absoluut niet erg. Dat is hun keuze. Maar als deze mensen zich buitenshuis bevinden, vind ik dat ze het verbod moeten accepteren.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th January 2012, 14:01
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
@ Carmen: ik heb nu ook nog nooit een vrouw met een boerka op straat gezien in België, maar in ieder geval: het mag niet meer. Misschien verwar je het een beetje met een hoofddoek?

Laatst aangepast door nic.andriessen : 28th January 2012 om 14:05.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th January 2012, 16:52
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Een boerka bedekt natuurlijk je gezicht een stuk meer dan de hoofddoek, maar als we willen spreken van een 'open samenleving', zou het afzetten van de hoofddoek op straat daar ook niet bij moeten horen? Ik vind dat je met een hoofddoek ook wel minder herkenbaar wordt. Maar anderzijds begrijp ik deze mensen wel en heb ik er respect voor, zij geloven in hun godsdienst en gaan ook niet zomaar die hoofddoek (of boerka) af willen zetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.