actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2011, 19:02
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Japanse overheid gebruikt geld rampenfonds voor walvisjacht

Japanse overheid gebruikt geld rampenfonds voor walvisjacht

woensdag 07 december 2011, 16u48
Bron: sidney morning herald
Auteur: rvs
Bron: De standaard

Japan heeft meer dan 20 miljoen euro van het rampenfonds voor de slachtoffers van de aardbeving en tsunami, geïnvesteerd in de walvisjacht. Dat meldt de Sydney Morning Herald woensdag. De Japanse overheid hoopt die verlieslatende onderneming zo te stimuleren.
De Japanse regering gaf de walvisjagers onlangs 2,8 miljard yen (21,8 miljoen euro), afkomstig uit een speciaal fonds voor de heropbouw na en compensatie van de rampen die in het land plaatsvonden op 11 maart van dit jaar.
Een groot deel van het geld wordt geïnvesteerd in de bescherming van de vloot walvisjagers, die dinsdag vertrok richting Antarctica. De Japanse regering verwacht daar grote tegenstand van activisten van de organisatie Sea Shepherd.
Meer en meer Japanse milieu- en consumentenorganisaties protesteren tegen het gebruik van het fonds om de walvisvangst te subsidiëren. 18 niet-gouvernementele organisaties stuurden ondertussen een protestbrief naar de Japanse premier Yoshihiko Noda.
Protestbrief
'We eisen dat de regering stopt het geld van belastingbetalers te gebruiken voor de walvisvangst. Ze moet het geld gebruiken om de mensen, gemeenschappen en regio's die getroffen werden door de tragische aardbeving, tsunami en nucleaire ramp op 11 maart', staat te lezen in de brief.
'Het is duidelijk dat het doel van de Japanse regering, om de commerciële walvisvangst in de Zuidelijke Oceaan te hervatten, onhaalbaar is. Het walvisvangst-programma kan niet overleven zonder giften van de belastingbetaler', besluiten de ngo's.
Traditionele gemeenschappen
Het Japanse Agentschap voor Visserij verklaarde ondertussen dat de investeringen noodzakelijk zijn, omdat op 11 maart enkele gemeenschappen die traditioneel van de walvisvangst leven, zwaar getroffen werden.
De vice-minister voor Landbouw en Visserij, Nobutaka Tsutsui, maakte onlangs duidelijk dat de overheid van plan is om haar investeringen voort te zetten, tot de commerciële walvisvangst hervat kan worden.

Korte toelichting

Ik was eens aan het snuffelen op 'de standaard' en plots kwam ik terecht op dit artikel. Wat ik hier las kon ik gewoonweg niet geloven. Hoe is het nu in godsnaam mogelijk om geld van het rampenfonds te gaan gebruiken om de jacht op walvissen te bevorderen en te subsidiëren. Ongelooflijk! Ik ga hier niet te veel woorden aan vuil maken, maar voor mij is dit dus een echte schande. Ze zouden beter het geld spenderen aan de heropbouw van het land zodat de bevolking zelf er iets aan heeft. Het is nu niet dat Japan geen rampen heeft meegemaakt de laatste jaren. Wat ik eigenlijk het ergste van dit alles vind, is dat wij, maar ook vele andere landen, Japan steunen met geldstortingen voor alle rampen die zich voordeden. En dat het dan deels gebruikt wordt om op walvissen te jagen! Ik denk dat we wel een ander doel voor ogen hadden om Japan te steunen met dit geld. Hopelijk wordt hier spoedig iets aan gedaan!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th December 2011, 20:55
Greet.VanDeun Greet.VanDeun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Japan is zwaar getroffen door de tsunami en de aardbeving maar in de plaats van hun eigen getroffen mensen te helpen met dit geld investeren ze het in de walvisjacht?! Een activiteit waartegen al jaren zeer hevig protest wordt gevoerd door Greenpeace en vele andere milieuorganisaties, ook in eigen land?! Ik vind het oongelooflijk hoe de minister dan nog het lef heeft om een zwak excuus te verzinnen, zeg dan toch de waarheid, dat is minder demigrerend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.