actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2017, 14:30
laura.v*nlommel laura.v*nlommel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Noorderwijk
Posts: 31
Parket over krakers in Gent: ‘Geen woonstschennis’

De krakers van een Gentse woning pleegden geen woonstschennis of huisvredebreuk, zegt het parket. Volgens de politie zou het pand immers niet bewoond of bemeubeld geweest zijn.

De Gentse afdeling van het parket van Oost-Vlaanderen voert een onderzoek nadat een Gents koppel op sociale media had gemeld dat ze machteloos stonden tegenover de krakers. Zelf verbleven ze in het buitenland.

Volgens het koppel erkende de politie dat het om huisvredebreuk en inbraak ging, maar dat spreekt het parket tegen. Volgens de vaststellingen van de politie zou de woning niet bemeubeld en niet bewoond geweest zijn. En dus is woonstschennis niet van toepassing.

Het parket onderzoekt nog hoe de Roma in het huis zijn getrokken en de eventuele betrokkenheid van derden in het verhaal. De Roma zeggen dat ze 150 euro hebben betaald om in het pand te mogen wonen.

Een huis kraken is op dit ogenblik geen misdrijf. Wie in een onbewoond huis gaat wonen, kan daarvoor niet voor de strafrechter vervolgd worden. Maar uit de kraakpraktijk zelf kunnen wel misdrijven voortvloeien. Het belangrijkste is huisvredebreuk. Een kraker kan strafrechtelijk vervolgd worden omdat hij een huis binnendringt, ook al is er op dat moment niemand aanwezig.

De eigenaar kan de ontruiming vragen aan de vrederechter op basis van zijn eigendomsrecht. Maar zo’n procedure kost tijd en geld, zeker wanneer de kraker in beroep gaat. De meerderheidspartijen hopen nu via de strafwet een soepeler regeling uit te werken.

Bron : 14/03/17, De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170314_02779198

Eigen mening : Ik vind het echt absurd dat er nog geen strafwet bestaat rond het kraken van een huis. Terwijl je even weg bent van huis vb. op vakantie, terwijl zitten er mensen in je huis, en deze mensen kunnen hier ongestraft mee doorgaan? Het klinkt echt ongelooflijk. Het is nog erger dat de eigenaar nog moet wachten voordat de procedure is afgerond op basis van zijn eigendomsrecht én dat de kraker zelfs in beroep kan gaan. Ookal blijkt het huis onbewoond, het staat nog altijd op iemands naam en is nog altijd iemands eigendom waar je niet zomaar binnen en buiten kan lopen.

Laatst aangepast door laura.v*nlommel : 14th March 2017 om 14:34.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2017, 17:35
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Ik sluit me volledig aan bij de mening van Laura. Hoe kan het dat er in België een hele waslijst aan wetten bestaat, zonder een strafwet rond woonstschennis ? Men zou beter eens werk maken van dit probleem in plaats van maar halsoverkop akkoorden te sluiten en wetten op te stellen rond zaken die niet dringend zijn. Het is onaanvaardbaar dat zulk fenomeen kan plaatsvinden, laat staan dat de kraker in beroep kan gaan. Het toppunt is dan nog dat de eigenaar zelf nog voor de problemen moet opdraaien en nog geld moet opleggen om alls te financieren, weer typisch België denk ik dan... De krakers krijgen nu 14 dagen om de woning te verlaten, maar wat ik mij afvraag is waarom dit weer zo lang moet duren? Om er eerst nog is een goeie party te geven vooraleer ze terug op straat staan? Dit toont nog maar eens de lacunes in ons Belgisch strafsysteem en de nood aan een grondige hervorming ervan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.