actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2015, 14:14
laura.v*nlommel laura.v*nlommel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Noorderwijk
Posts: 31
Terreurdreiging legt Securitas geen windeieren

Terreurdreiging legt Securitas geen windeieren

De terreurdreiging in ons land en met name in Brussel mag dan een deel van het openbare en economische leven lamleggen, anderen spinnen er goed garen bij. Securitas bijvoorbeeld. Sinds de verhoging van het dreigingsniveau van 3 naar 4 afgelopen vrijdag tot aan het eind van deze maand zijn bij het bewakingsbedrijf al 1.000 extra shiften aangevraagd.
"Het zijn heel drukke tijden", beaamt woordvoerder Gerrit Bellon in "De ochtend" op Radio 1. "We krijgen extra veel vragen voor extra bewakers. Een beetje overal maar vooral in Brussel natuurlijk."

Sinds de verhoging van het dreigingsniveau van 3 naar 4 tot aan het eind van deze maand zijn bij Securitas al 1.000 extra shiften gevraagd. "En de vragen blijven gewoon komen."

Veel nieuwe klanten, maar ook bestaande klanten die een extra inspanning vragen. Het type klant ligt nogal voor de hand, legt Bellon uit: bedrijven die al klant zijn en die denken dat zij mogelijk het doelwit van een aanslag zouden kunnen zijn, maar ook organisatoren van evenementen, Europese instellingen, ambassades, enzovoort.

Al die klanten vragen in de eerste plaats mankracht, benadrukt Gellon. "We kunnen ook via elektronica beveiliging verzorgen, maar het is opvallend dat er vandaag echt duidelijk een vraag is naar mensen. Men wil absoluut bewakers op de plaats zien staan."

Observeren en rapporteren

Zo'n bewaker is echter geen politieman en heeft niet dezelfde mogelijkheden. "Een bewakingsagent observeert en rapporteert. Echt ingrijpen is niet de bedoeling." Een bewaker moet met andere woorden anderen alarmeren als zich iets verdachts voordoet.

Bewakers dragen ook geen wapen. In tijden van een verhoogd dreigingsniveau kan je dan vragen stellen bij het veiligheidsgevoel van die mensen. Maar Gellon ziet daar weinig problemen opduiken. "Ik vind dat bewonderenswaardig." Hij wijst er wel op dat die mensen daarvoor zijn geselecteerd en psychologisch zijn voorbereid.

De baan is dan ook niet voor iedereen. Hoewel Securitas niet selecteert op opleidingsniveau of leeftijd, moet een bewaker in spe toch een rits testen doorstaan. "De selectie is vooral gebaseerd op psychologische kwaliteiten van de mensen. Daarnaast is er een screening via Binnenlandse Zaken en moeten ze een verplichte opleiding volgen die door Binnenlandse Zaken is vastgelegd."

Mensen bijeenschrapen

De vraag naar extra bewakers zet wel druk op het personeelsbeleid van Securitas. "We schrapen de mensen bijeen waar we ze kunnen vinden." Mensen die met verlof zijn, bijvoorbeeld, of in een opleiding zitten.

Daarnaast neemt het bedrijf permanent nieuwe mensen aan, zo'n 800 per jaar. "Die aanwervingen gaan we nu versnellen." Maar zonder de kwaliteit van de opleiding uit het oog te verliezen. "We kunnen ons echt niet permitteren om het kwaliteitsniveau te laten zakken. Dat gaan we zeker niet doen."

Bron : 24/11/15 ; de redactie
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...3?eid=1.2505048

Eigen mening : Het is natuurlijk heel begrijpelijk dat er in deze tijd veel meer vraag is naar veiligheid en security. Wat ik mij wel afvraag, is dat er in het artikel staat dat deze bewakingsagenten enkel observeren en rapporteren. Zij dragen dus geen wapen, wat het veiligheidsgevoel toch verminderd, denk ik. Aangezien de aanslagen altijd heel direct en al deze terroristen gewapend zijn, vind ik het toch bizar dat mensen toch vrezen op een aanslag op hun winkel, bedrijf of eender wat en zich toch nog veilig voelen. Natuurlijk zal dat veiligheidsgevoel nooit helemaal ingevuld worden maar ik heb er toch mijn vragen bij. Ik denk ook dat er niet enkel in Brussel deze beveiliging zou moeten worden aangewend maar ook in andere steden zoals Antwerpen en Leuven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.