actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2009, 11:08
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
Koningshuis moet toch niet bezuinigen

Koningshuis moet toch niet bezuinigen
De koninklijke familie kan opgelucht ademhalen, ze moet de broeksriem dan toch niet aanhalen.



Uit de allernieuwste begrotingstabellen bleek nochtans het tegenovergestelde. Fabiola, Filip, Astrid en Laurent zouden het in 2010 met liefst 8,3 procent minder hebben moeten doen dan dit jaar. Het zou een absolute trendbreuk geweest zijn.

Maar begrotingsexpert professor Herman Matthijs (VUB) heeft onze royals intussen kunnen sussen. 'Nee, de dotaties zijn bij wet vastgelegd. En zolang niet aan die wet wordt geprutst, heeft ons koningshuis niets te vrezen', aldus Matthijs.

Het probleem is dat de begroting van 2009 al eind 2008 werd opgesteld en men veiligheidshalve drie indexaanpassingen had voorzien. 'Maar dan brak de crisis uit, iets waar geen rekening mee was gehouden', zegt Matthijs. 'En wat bleek? De inflatie is dit jaar nul en van een indexaanpassing is er ook geen sprake geweest. Er was dus te veel begroot, dat klopt. Maar de koninklijke familie zal daar echt niets van merken. Zij krijgt nog altijd evenveel als voordien.'

Volgens Matthijs kan het wel dat de dotaties volgend jaar nog een beetje zullen stijgen. 'Want de cijfers voor 2010 houden nog geen rekening met inflatie. Als die er komt, mogen onze royals een stijging verwachten.'

BRON: Het Nieuwsblad, 13/11/2009

Een aantal dagen geleden heb ik een artikel gepost over het feit dat het koningshuis juist wel aan dotaties moest inleveren. Wat is het nu? Als ze nu zeggen dat dit helemaal niet waar is en dat de dotaties hetzelfde blijven als voorheen, hebben ze foute informatie vrijgegeven in het vorige artikel! Dit is iets wat niet zou mogen. Verder geloof ik niet dat het koningshuis had moeten 'krabben' als hun dotaties verminderd zouden worden. België zit nog steeds met een begrotingsprobleem. Misschien moeten ze niet erg veel van de koninklijke dotaties afnemen, maar zou een beetje van dit geld aan een ander, nobeler doel besteed kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2009, 16:08
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Te veel geld naar het koningshuis

Het gaat niet goed met de economie. Het gemiddelde Belgische gezin kan niet of nauwelijks sparen. Velen komen zelfs nog amper toe met hun inkomsten.
Als de gewone man het met veel minder moet doen en in de meeste gevallen ook kan doen, moet de koninklijke familie dat ook maar.
En ik ben er net als Katrien steevast van overtuigt dat zij het met heel wat minder kunnen doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th November 2009, 22:57
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Koningshuis broodnodig?

Dodaties ontvangen om ... inderdaad NIETS te verwezelijken!
Ik ben van mening dat het gehoord is dat je geld ontvangt als je daar daadwerkelijk een functie voor uit oefent. Ons koningshuis 'leeft' op de kap van zijn bevolking. Oké zo is dit in de geschiedenis altijd al wel geweest maar anno 2009 vind ik een verandering wel op zijn plaats!
Mocht er nu een beperking gesteld worden door bijvoorbeeld enkel het staatshoofd en zijn opvolger een dotatie toe te kennen daar zou ik mezelf nog in kunnen vinden. Maar in België krijgt zowaar héél de familie een stevige zakcent toegestopt.

In tijden dat mensen het moeilijk hebben, vind ik het niet meer dan normaal dat deze 'elite' zijn bijdrage doet. Het blijft waarschijnlijk bij een edele gedachte maar toch hoop ik dat er een verandering op til is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.