actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2014, 07:46
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Wilt u in België komen wonen? Dan moet u voortaan betalen

Wilt u in België komen wonen? Dan moet u voortaan betalen

Wie een verblijfs-vergunning aanvraagt, zal zeer binnenkort een fiks bedrag mogen neertellen. Dat staat in de beleidsnota van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA).

Hoeveel de nieuwkomers moeten ophoesten voor de administratieve afwikkeling van hun aanvraag, wil Francken niet zeggen. De Standaard en Het Nieuwsblad maakten gisteren melding van 225 euro, maar Francken wilde daarna enkel nog verwijzen naar het buitenland waar bedragen tussen 100 en 300 euro gangbaar zijn.

De nieuwe regel zou nog dit jaar van kracht moeten gaan. Normaal gezien toch, want de Raad van State heeft bedenkingen bij de plannen van Francken. In zijn commentaar bij de Programmawet vraagt het college zich onder meer af of het wel "verenigbaar is met het constitutioneel, Europees en internationaal recht". De lijst van uitzonderingen zou bijvoorbeeld kunnen zorgen voor een ongeoorloofd verschil in behandeling tussen migrantengroepen.

De nieuwe wet zou niet gelden voor slachtoffers van mensenhandel of kandidaat-vluchtelingen of voor EU-burgers. Francken zelf verwacht helemaal geen problemen. Dat het buitenland een gelijkaardige regelgeving heeft, sterkt hem in zijn overtuiging.

Gelijkheid
De commissie Binnenlandse Zaken debatteerde gisteren over de plannen. Daarin haalde de linkse oppositie uit naar de plannen van Francken. PS, sp.a en Groen schaarden zich achter de conclusies van de Raad van State. De financiële bijdrage zou in strijd zijn met het gelijkheidsbeginsel. "Je kunt niet aan de ene groep vragen te betalen en aan de andere niet", zegt sp.a-Kamerlid Monica De Coninck. Volgens de oppositie voert Francken een erg negatief beleid, waarbij hij zich te veel tot asiel beperkt.

Naast het "billijk rolrecht" voor elk aanvraagdossier, overweegt Francken ook een lokaal registratierecht. "Voor zover de Europese reglementering en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens dit toestaan" wordt daartoe de wet van 14 maart 1968 aangepast, luidt het in zijn beleidsnota. Het was onder meer deze wet die Antwerps schepen Liesbeth Homans destijds verhinderde om een 'migrantentaks' van 250 euro op te leggen.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/w...talen-a2140610/
4/12/2014

Mening: Ik denk dat dit wel problemen gaat opleveren, vooral doordat er een verschil in behandeling zal zijn. Soms is dit helemaal niet goed te controleren en er gaan sowieso fouten gebeuren.
Langs de ene kant vind ik dit idee niet slecht, maar langs de andere kant weer wel. Het is sowieso al moeilijk om een nieuw leven te beginnen (dus helemaal van af nul te beginnen) en ik denk dat de mensen die dit in België willen doen al hun geld al nodig gaan hebben voor andere zaken. Voor die mensen is 225 (of 300) euro echt heel veel. Er zijn heel veel mensen die dit niet kunnen betalen. Oké dan moeten ze de stap niet nemen, dat is dan ook weer waar... Maar ik vind toch dat iedereen een gelijke kans verdient. Mijn conclusie is eigenlijk dat ik niet echt kan zeggen of ik er helemaal mee akkoord ga of niet, ik kan mij eigenlijk in de twee scenario's inleven en ik begrijp wel van waar het komt.

Laatst aangepast door Brenda.T*ga : 4th December 2014 om 07:56.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.