actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2014, 09:10
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Extra belasting voor nachtwinkels: 'Dat soort zaken zien we liever niet in Antwerpen'

Extra belasting voor nachtwinkels: 'Dat soort zaken zien we liever niet in Antwerpen'

Vanaf januari gaat de stad Antwerpen winkels of horecazaken die "imagoverlagend" zijn, extra belasten. Wie een nachtwinkel of een shishabar opent, betaalt een startbelasting van 6.000 euro, en moet daarnaast jaarlijks 1.500 euro bijdragen. Die laatste belasting zal ook gelden voor bestaande zaken.

Dat schrijft Gazet van Antwerpen.

Behalve nachtwinkels en wedkantoren vallen ook videotheken, shishabars, club-vzw's, internetcafés en "seksinrichtingen" onder deze regel.
"We willen vermijden dat op sommige plekken grote concentraties van dit soort zaken komen", zegt Antwerps schepen voor Middenstand Koen Kennis (N-VA). "De beste manier om dat tegen te gaan, is deze winkels te laten betalen voor hun vergunning. Niet alleen bij de aanvraag, maar ook jaarlijks bij de verlenging ervan." Volgens Kennis bestond de belasting al, maar werd ze niet geïnd.

'Ik weet dat dat zwaar klinkt', verduidelijkte Kennis in De Ochtend. 'Dit is een ontradende belasting. We zien dit soort zaken liever niet in Antwerpen.' Kennis gelooft ook dat de Antwerpenaars het met die belasting eens zijn.

'Overlast'

Volgens de schepen zorgen deze zaken ook vaak voor overlast. Een omzendbrief uit 2011 laat toe dat een stad dergelijke bedragen oplegt voor het verlenen van een uitbatingsvergunning. Antwerpen legt meteen de maximaal toegestane bedragen op.

De nachtwinkeluitbaters reageren verongelijkt.

Bron:
Belga, R. J. (2014, december 3). Extra belasting voor nachtwinkels: 'Dat soort zaken zien we liever niet in Antwerpen'. Knack.

Eigen mening:
Ik vind het bedrag wel zeer hoog. Door deze regel in te voeren gaan automatisch de aangeduide winkels in aantal verminderen want zij zullen dit nooit allemaal kunnen betalen. Ik begrijp wel dat er inderdaad een overdaad kan zijn van bepaalde winkels maar dit is hoogstwaarschijnlijk wel bevorderlijk voor de concurrentiestrijd in die sectoren.
De winkels waar ze hierover spreken zijn inderdaad winkels die de meeste mensen liever niet naast hun woning of winkel zien verschijnen. En dat begrijp ik wel, maar ik vind dat we iedereen een kans moeten geven om zelf iets op te starten.
Het feit dat deze maatregel al voor een deel ingevoerd was maar niet uitgevoerd werd vind ik niet kunnen. Als ze dit gewoon hadden opgevolgd moest er waarschijnlijk nu niet zoveel geld worden gevraagd om deze schulden weg te werken. Daar is de stad in mijn ogen fout in geweest. De kleine zelfstandige moet nu boeten voor de laksheid van sommige mensen.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 3rd December 2014 om 09:23.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2014, 10:41
A*strid.Bastiaens A*strid.Bastiaens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 100
Ik vind dit voorstel dubbel. We moeten de ondernemers niet afschrikken door al een beginbelasting te laten betalen. In het begin hebben startende ondernemingen het nu eenmaal al moeilijker dan andere. Dat je dan een belasting heft na een jaar of meer, moet wel kunnen vind ik. Deze winkels kunnen echter overlast veroorzaken en dat moet gecompenseerd worden. Wel moeten de belastingen dan gaan naar de mensen die deze overlast ondervinden. En mag het dus niet zomaar verdwijnen in de gemeentekas.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.