actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th July 2016, 12:06
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Zuhal Demir (N-VA): "Schaf dubbele nationaliteit Belg-Turk af"

Zuhal Demir (N-VA): "Schaf dubbele nationaliteit Belg-Turk af"

Belgen van Turkse origine die in ons land geboren zijn, moeten kiezen welke nationaliteit ze aannemen. De dubbele nationaliteit is geen optie. Daarvoor pleit N-VA-Kamerlid Zuhal Demir in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. “Ik kan alleen maar vaststellen dat de integratie mislukt is."

Demir, zelf van Turks-Koerdische origine, spreekt zich voor het eerst uit sinds de mislukte staatsgreep in Turkije van twee weken geleden. Die verhitte ook de gemoederen binnen de Turkse gemeenschap in ons land. Onder meer in de Limburgse gemeente Beringen kwamen heel wat Turkse Belgen op straat. Aanhangers van de Turkse president Erdogan raakten slaags met Gülenisten, die zelfs moesten onderduiken. "Ik heb gezwegen uit bezorgdheid voor mijn familie. De gemoederen in de gemeenschap laaien zo hoog op dat ik ervan schrik."

Nu spreekt Demir dus wel, en haar analyse is keihard: “Ik kan alleen maar vaststellen dat de integratie mislukt is." De N-VA-politica verduidelijkt dat ze het niet zozeer over de eerste generatie Turken in ons land heeft. "Maar wie zie je nu op straat komen? Dat zijn mensen van de tweede en derde generatie. Mensen die hier geboren zijn. Zijn dit Belgen of Turken?"

Demir reikt ook een oplossing aan: Turkse Belgen zullen moeten kiezen. "Nu hebben ze nog de dubbele nationaliteit, maar dat moeten we eens herbekijken. In Duitsland is die dubbele nationaliteit ook afgeschaft. Politici hebben een voorbeeldfunctie. Wel, ik roep onze politici van Turkse origine ook op om te kiezen."

Zelf heeft Demir ook de dubbele nationaliteit. Het is dan ook niet eenvoudig die zomaar af te schaffen, erkent ze. "Daar word je nu mee geboren, je kunt niet eens kiezen. Dat je die dubbele nationaliteit automatisch krijgt, moet veranderen. In Duitsland zijn ze daar ook mee gestopt."

Demir haalt ook uit naar de andere politici van Turkse origine in ons land. "Toen in het parlement over de erkenning van de Armeense genocide werd gestemd, was ik ook de enige van Turkse origine die aanwezig was. De anderen durfden niet, uit schrik om stemmen te verliezen. Partijen als CD&V en sp.a gebruiken hun Turkse mandatarissen puur voor hun stemmen, vind ik."

Bron: http://www.demorgen.be/nieuws/zuhal...rk-af-b8ad303b/

Eigen mening: Toen eerder deze maand de staatsgreep in Turkije mislukte, en in België ophef ontstond onder de Turkse gemeenschap, dacht ik meteen, waarom? Als je als Turk naar België komt, en er de Belgische nationaliteit verwerft, dan moet je geen rellen veroorzaken over iets dat in het thuisland is gebeurt. Het probleem is, dat deze mensen in België wonen, maar zich geen Belg voelen. Ze voelen zich nog steeds Turk (To be in a place and not of a place). Dat is het grote probleem, ze integreren niet en blijven zwaar onder invloed van hun thuisland. Op die manier zullen ze nooit integreren en voor een maatschappelijke verandering zorgen hier in Belgie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th July 2016, 22:48
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door simon.s*olders
To be in a place and not of a place
Mooie toepassing van het citaat van Bauman, alleen jammer dat het artikel er al op staat...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.