actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2007, 11:39
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Tachtig procent studenten slikt medicatie tijdens examens

GENT - Maar liefst negentig procent van de Gentse studenten heeft tijdens de examenperiode last van psychische ongemakken en tachtig procent neemt hiervoor medicatie. Dat blijkt uit een onderzoek van CM Midden-Vlaanderen.

CM Midden-Vlaanderen polste bij drieduizend studenten van de Gentse universiteit en de Arteveldehogschool naar hun examenstress. Daaruit blijkt dat negen op de tien kampen met stress, gaande van oververmoeidheid tot slaapstoornissen.

Bovendien slikt tachtig procent van de studenten medicijnen om dat te verhelpen. Opvallend is dat vrouwen meer naar slaap- en kalmeermiddelen grijpen en dat mannelijke studenten meer hun toevlucht nemen tot stimulerende of pepmiddelen. Voorts komen meer dan de helft van de jongeren via hun ouders in aanraking met de middelen.

Studenten nemen om verschillende redenen medicijnen: om de stress te verminderen, hun prestaties te verhogen of om hun zenuwen de baas te kunnen. Alarmerend is nog dat zeventien procent van de ondervraagden ook buiten de examenperiode heil zoekt bij medicatie.

De volledige resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het decembernummer van het tijdschrift.

(DS, 10/12/2007)
__________________
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2007, 14:26
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Dit is inderdaad zeer alarmerend nieuws!
Ik denk dat wanneer ik medicijnen moet gebruiken om beter te kunnen studeren, ik gewoon stop met studeren! En dat studenten via hun ouders aan de medicijnen raken, dat snap ik al helemaal niet. Ouders willen toch helemaal niet dat je, zonder dat het echt nodig is, medicijnen gebruikt. Er zijn toch andere middelen om stress of vermoeidheid op te lossen of te voorkomen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th December 2007, 14:39
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Ik vind dit ook wel hoge cijfers. Ik heb nog nooit medicatie genomen tegen de zenuwen. Ik denk dat iedereen last heeft van zenuwen en vermoeidheid. Ik dronk af en toe redbull, maar nooit enige vorm van medicatie. Ik ken wel iemand die dit wel doet, maar zij wordt echt ziek van de zenuwen, dan heeft ze echt pijn aan darmen en maag en krijgt medicatie van de dokter. Maar zelf medicatie nemen is toch iets anders.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th December 2007, 14:57
jan voorspoels jan voorspoels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: NIJLEN
Posts: 91
Het is echt wel heel veel, maar de vraag is ook welke medicatie ze nemen. Pepmiddelen is wel een zeer brede verzamelnaam. Want ik denk dat voor het grootste deel je een doktersvoorschrift nodig hebt om desbetreffende medicatie te verkrijgen.

Ik denk ook wel dat het placebo-effect een zeer grote rol speelt bij de werking van de medicatie.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th December 2007, 11:52
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Ik schrik er niet van. Ik heb het zelf nooit gedaan maar in mijn vorige klas, gebeurde dit zeer vaak dat leerlingen iets innamen tijdens de examens. Ik probeerde alles onder het jaar bij te houden, dan had je tijdens de examens een 'rustige' periode. Voor mij was het toen veel herhaling. Het echt leren en uit het hoofd leren was er zelden bij. Ik leefde zonder stress of zenuwen naar alle examens toe .
(Ik hoop dat het dit jaar ook geval gaat zijn )
__________________
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th December 2007, 23:31
Tom.Geens Tom.Geens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Ik sluit mij aan bij Bert. Ik hoorde ook af en toe van mensen uit mijn vorige klas dat ze wel eens iets innamen, tegen de slaap of net om te kunnen slapen, vitamines, middelen om de zenuwen te onderdrukken, enz. Ik denk ook dat het beter is om ervoor te zorgen dat de examenperiode rustig is, met geen overbodige stress. Er zijn manieren om daarvoor te zorgen zoals Bert reeds heeft vermeld. En bovendien helpt gezond eten ook altijd natuurlijk, zeker tijdens een examenperiode, dan zijn bv. vitaminepilletjes al overbodig.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th December 2007, 02:56
steven.ingang steven.ingang is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2007
Locatie: berlaar
Posts: 61
hmm

Ik krijg middelen voorgeschreven tegen de zenuwen. Sommigen hebben inderdaad teveel last van hun zenuwen zoals maagklachten , black-outs , ...
Al zijn de middelen voor de meesten van ons overbodig rekening houdend met diegene dat het wel degelijk nodig hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.