actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th January 2015, 16:51
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Rode Kruis zoekt bloeddonoren O negatief

Rode Kruis zoekt bloeddonoren O negatief

Het Rode Kruis-Vlaanderen start met een nieuwe bloeddonorcampagne, nu de voorraad voor bloedgroep O negatief kritiek is. Via een nieuwe website kunnen de burgers zelf de actuele voorraad van hun bloedgroep in het oog houden.


'We hopen zo de verantwoordelijkheidszin van de burger aan te spreken', zegt An Luyten, woordvoerster van het Rode Kruis-Vlaanderen, maandag.

Luyten verduidelijkt dat bloed, plasma en plaatjes van alle bloedgroepen altijd nodig zijn. Maar bloedgroep O negatief verkeert momenteel in een acute voorraadsnood. Dat is acuut omdat iedereen bloed van de O negatieve bloedgroep kan ontvangen, wat van belang is bij medische urgenties.

Met de nieuwe campagnewebsite Wie help jij wil het Rode Kruis 'de mensen bewustmaken van hun bloedgroep, en het levensbelang dat daaraan vasthangt. Zo hopen we dat ze sneller de stap zetten om bloed te geven', zegt Luyten.

Wie zijn bloedgroep niet kent, kan toch bloedgeven en ontvangt vanaf de tweede donatie een donorkaart.

Bron: De Morgen
Datum: 5/1/2015

Eigen mening:
Ik vind het goed dat het Rode Kruis een campagne voor nieuwe donoren start. Bij ons op school komt het Rode Kruis langs zodat je op school bloed kan geven. Hierdoor denk ik dat er al heel wat extra personen zijn die bloed gaan geven. Ik ben zelf namelijk door de groepsdruk op school ook de eerste keer bloed gaan geven. Wel denk ik dat er nog veel meer mensen op school kunnen gaan geven. Misschien moet er vanuit de school zelf toch ook nog iets meer campagne gemaakt worden? Verder denk ik dat het Rode Kruis verenigingen ook moet aanspreken. Zo ga ik bijvoorbeeld met de leiding van mijn chirogroep samen bloed geven. Vaak weet ik zelf niet wanneer deze momenten plaatsvinden en hoor ik het dus van mijn vrienden. Misschien is het niet slecht dat het rode kruis een mailtje stuurt naar de verantwoordelijke van een vereniging? Elk dorp heeft wel een volleybal of voetbalploeg, een jeugdbeweging,... zo bereik je weeral heel wat mensen. En kunnen ze eventueel ook met het rode kruis langs middelbare scholen gaan? Daar zitten ook weer heel wat leerlingen die wel eens bloed zouden kunnen geven. Ik denk dat er dus vanuit het Rode Kruis nog heel wat campagne en zaken kunnen georganiseerd worden om meer bloed te verzamelen. Langs de andere kant is het ook wel voor een deel vrijwilligerswerk denk ik waardoor er misschien niet voldoende middelen zijn. Misschien moeten we als burger wat meer onze verantwoordelijkheid nemen en toch eens bloed gaan geven in plaats van bang te zijn van de naald?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.