actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2015, 11:55
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
Duizenden jongeren aan de antidepressiva

Duizenden jongeren aan de antidepressiva

De Christelijke Mutualiteit (CM) luidt de alarmbel omdat jongeren die antidepressiva nemen, bijwerkingen riskeren zoals zelfmoordneigingen. Het aantal jongeren aan antidepressiva steeg de voorbije twee jaar met tien procent.

Dat meldt de Standaard. Het ziekenfonds heeft berekend dat vorig jaar 4.917 minderjarigen minstens een keer een antidepressivum kreeg. Meer dan 130 van die minderjarigen waren vijf jaar of jonger. De grootste groep is die van de 17-jarigen. Waarom de medicatie wordt voorgeschreven, staat niet in de cijfers.

'Antidepressiva niet beter dan neppil'

Het gaat om antidepressiva van het type SSRI. Volgens de bijsluiter geef je die medicijnen best niet aan kinderen en jongeren. 'De indicatie is volgens de bijsluiter majeure depressie bij volwassenen', vertelt Caroline Lebbe, apotheker verbonden aan de CM. 'De gevolgen zijn dat er meer sprake is van zelfmoordneigingen, -gedachten en woede-uitbarstingen dan bij neppillen. En de werking van antidepressiva is niet beter dan een neppil.'

Bij hele kleine kinderen worden antidepressiva genomen tegen angst- en slaapstoornissen, maar de CM vindt het vooral verontrustend dat de cijfers in stijgende lijn gaan. De stijging bedroeg de voorbije twee jaar tien procent.

Psychotherapie toegankelijker maken

Kinderpsychiater Erik Goentjens weet niet of de stijging slecht nieuws is: 'Misschien betekent die stijging gewoon dat er meer aandacht is voor jongeren met psychische problemen.' Medicatie van het type SSRI wordt volgens hem breed gebruikt en nadelen zijn niet zo uitgesproken. 'Enkele jaren geleden zijn er inderdaad vanuit instanties uit de VS waarschuwingen gekomen dat het aantal kinderen dat een zelfmoordpoging ondernam, was toegenomen. Achteraf bleek uit nauwkeurige analyse dat dat bleek niet het geval was. Medicijnen verdienen zeker een plaats in de behandeling.'

De CM pleit ervoor dat dokters zo vaak mogelijk voor psychotherapie kiezen en geen pillen meer voorschrijven uit gemakzucht of omwille van financiële redenen. De mutualiteit pleit ervoor dat psychotherapie toegankelijker wordt voor jongeren. Medicatie wordt namelijk terugbetaald, maar een bezoek aan de psycholoog niet. (Belga/NSK)

Bron: knack.be, geraadpleegd op 7 december 2015
http://www.knack.be/nieuws/belgie/d...mal-632243.html

Eigen mening: Een stijging van het aantal jongeren aan antidepressiva met 10 procent de voorbije 2 jaar zijn in mijn ogen zeer verontrustende cijfers. Kinderen en jongeren moeten de dag van vandaag voldoen aan hoge verwachtingen, er ligt met andere woorden een zware last op hun schouders. Dit kan een oorzaak zijn voor de stijging van het aantal jongeren dat antidepressiva neemt. Daarnaast zijn er ook heel wat psychische problemen waarmee minderjarigen worstelen. De 'RodeNeuzenactie', die afgelopen weekend afgerond is, maakt deze problemen meer bespreekbaar en zal verschillende organisaties financieel ondersteunen. Zo zal hopelijk het aantal psychische problemen bij jongeren dalen. Toch is het ook belangrijk dat dokters en apothekers voldoende ingelicht worden over de gevaren van antidepressiva. Het kan echt niet door de beugel dat er pillen verkocht worden die de kans op zelfmoordneigingen verhoogd. Het is duidelijk dat er vanuit de samenleving een oplossing moet komen tegen het hoge aantal jongeren aan antidepressiva.

Laatst aangepast door C*nthia.Peeters : 7th December 2015 om 12:08.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2015, 19:10
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Ik vind het heel belangrijk dat jongeren kunnen praten over hun gevoelens. Tot nu toe merk ik dat de gevoelens van jongeren niet tot uiting kunnen komen omdat ze al snel pillen voorgeschreven krijgen van de dokter. Dit kan naar mijn mening niet door de beugel. Ik vind dat jongeren een vertrouwenspersoon moeten hebben op school, maar ook buiten de school. Ik zou bijvoorbeeld graag een vertrouwenspersoon voor jongeren worden als toekomstig leerkracht, maar ik besef maar al te goed dat ik niet alle problemen zal kunnen oplossen. Om die reden vind ik het belangrijk dat jongeren terecht kunnen bij bijvoorbeeld een psycholoog. Jammer genoeg wordt dit tot op heden nog niet terugbetaald. We zien dat kinderen die opgroeien in armoede (1 op 5) een risicogroep vormen voor psychische problemen. Deze kinderen zullen niet naar een psycholoog gaan omwille van het feit dat een consultatie niet terugbetaald wordt. Ik vind dat het aan de overheid is om in dergelijke consultaties tussen te komen.
Ik vind het zeer goed dat acties zoals de Rode Neuzen Dag jongeren met een psychisch probleem ondersteunen. Dit kan ervoor zorgen dat ze naar buiten durven te treden met het probleem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.