actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2015, 15:20
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
‘Bibberpremie wordt enkel uitbetaald voor de dagen waarop dreigingsniveau 4 gold’

Buschauffeurs van De Lijn die naar Brussel reden toen het dreigingsniveau 4 van kracht was, krijgen hun bibberpremie voor deze dagen uitbetaald. Donderdagavond daalde het niveau naar 3, vanaf dan krijgen de chauffeurs geen extra premie meer. De beslissing is het resultaat van overleg tussen directie en vakbonden van De Lijn Vlaams-Brabant.





De chauffeurs die van maandag tot donderdag naar Brussel reden, krijgen wel hun premie van 50 euro bruto per dag uitbetaald. ‘Alleen voor de dagen waarop dreigingsniveau 4 van kracht was en de chauffeur effectief gereden heeft’, stelt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn.

Op dit moment is dat nog niet gebeurd. ‘Dat zal gebeuren op 10 december, de eerstvolgende betaling van chauffeurs. Ik kan nog niet zeggen om hoeveel premies het gaat - de personeelsdienst is bezig de prestaties van de voorbije dagen te verwerken’, aldus Van der Vreken.

‘Het dreigingsniveau werd donderdagnamiddag verlaagd van 4 naar 3, wat betekent dat de maatregel niet meer van toepassing was’, zegt Van de Vreken ‘In ieder geval ging het sowieso om een eenmalige en uitzonderlijke maatregel, zoals trouwens ook in het originele akkoord stond. In de toekomst zal de maatregel niet opnieuw van kracht worden.’

‘Het moet dus ook duidelijk zijn dat het bibbergeld ook niet opnieuw wordt ingevoerd als het dreigingsniveau omhoog gaat’, bevestigt hij aan De Standaard.

Van de Vreken wijst er verder nog op dat maatregel genomen werd in uitzonderlijke omstandigheden die ons land nooit eerder meegemaakt had.

Onder meer Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) had De Lijn gevraagd om te stoppen met de premie. Het ging volgens Weyts om een verkeerd signaal. Ook Open Vld uitte kritiek.

De Lijn heeft 45 lijnen naar Brussel, op een totaal van 1.100 in heel Vlaanderen.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151127_01992600

mening: Het bibbergeld voor De Lijn-chauffeurs die naar Brussel reden is afgeschaft. Ik vond het een goed idee om de chauffeurs hiervoor extra te vergoeden. Toen het dreigingsniveau op 4 stond in Brussel werden scholen en dergelijke gesloten. Van de buschauffeurs werd echter verwacht dat ze naar Brussel bleven rijden. Die mensen verdienden hiervoor een extra vergoeding omdat er gevreesd werd voor aanslagen op het openbare vervoer. Deze chauffeurs zaten dus met de angst dat er iets met hen zou gebeuren in Brussel. Deze angst vind ik niet meer dan normaal, het terreurniveau wordt niet voor niets verhoogd naar 4. Nu het terug verlaagd is, vind ik het inderdaad niet nodig om nog verder bibbergeld uit te betalen aan die mensen. Langs de andere kant kan ik ook begrijpen dat er kritiek was op het bibbergeld: hierdoor laat De Lijn toch wel merken dat ze bang zijn voor terreur. Als de regering geen kritiek had gehad op de premie, zouden ze toch wel een beetje toegeven aan de angst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.