actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2015, 11:51
eline.v*nderborght eline.v*nderborght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 72
Zo willen Belgen de verkeersveiligheid verhogen

Een vereenvoudiging van de wegcode en het gebruik van nieuwe technologieën, bijvoorbeeld de installatie van een zwarte doos, kunnen mee bijdragen tot een terugdringing van het aantal verkeersdoden. Dat werd gezegd tijdens debatavonden die het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) heeft georganiseerd naar aanleiding van de oproep van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR).

Galant lanceerde een maand geleden een oproep, waarin ze burgers vroeg ideeën voor een betere verkeersveiligheid te formuleren. Uiteindelijk hebben bijna 7.000 mensen daar gehoor aan gegeven, een deel van hen werd uitgenodigd op de debatavonden bij het BIVV.

Zwarte doos

Tijdens die debatten bleken veel mensen gewonnen te zijn voor het gebruik van nieuwe technologieën. Zo wordt er onder meer gedacht aan de installatie van een soort van zwarte doos in elke wagen, om het rijgedrag te registreren. Ook technologieën die het de bestuurder makkelijker maken, zoals automatische remsystemen en parkeersensoren, kennen heel wat voorstanders.

Beter leesbaar

Verder wordt gepleit voor een vereenvoudiging van de wegcode. De deelnemers aan de debatten pleiten ervoor de tekst beter te structureren en formuleren, zodat die leesbaar is voor iedereen. Een inhoudelijke aanpassing van de wegcode wordt niet nodig geacht.

Tot slot wordt er gepleit voor een verhoging van het aantal controles en voor een efficiëntere strafuitvoering. Ook hier kunnen technologische hulpmiddelen, zoals een alcoholslot, een rol spelen, zo klinkt het. Er wordt wel benadrukt dat geen enkele van die maatregelen zin zal hebben zolang weggebruikers zich roekeloos blijven gedragen.

De conclusies van de debatten vormen de basis van de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid, die op 15 december plaatsvindt. Het is de bedoeling dat er die dag nieuwe maatregelen worden aangekondigd.

Mijn mening:

Ik vind het goed dat er aan gewone burgers werd gevraagd om hun mening te geven over de verkeersveiligheid. Er vallen nog steeds veel dodelijke verkeersslachtoffers, maar volgens mij is het aantal dodelijke slachtoffers fors gedaald sinds 1995. Het voorstel voor meer technologie in de wagen lijkt mij moeilijk haalbaar voor iedereen omdat het voor sommige bestuurders te dure aanpassingen zijn. Er zou dus een financiële bijdrage van de regering geleverd moeten worden zodat iedereen een verkeersveilige auto kan betalen.

Bron:

www.standaard.be
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2015, 15:17
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
Ik vind het goed dat de burgers mee mogen debatteren over dit onderwerp. Door nieuwe technologieën aan te schaffen, gaat de kostprijs van de wagen ook weer omhoog. Niet iedereen kan dit zomaar betalen.
Naar mijn mening moet Vlaanderen in de begroting meer budget voorzien voor wegenonderhoud. Vele ongevallen hebben te maken met infrastructuur. Zeker voor fietsers is een slechte staat van het wegdek een grote valkuil, maar ook automobilisten lijden hieronder. Ik denk dat we hierbij vooral moeten kijken naar de gewestwegen, gemeentewegen, fiets- en voetpaden.
Bovendien kan men door ingrepen te doen aan de wegeninfrastructuur, bv. snelheidsremmende maatregelen, veilige oversteekplaatsen of vrijliggende fietspaden, de kans op ongevallen verminderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.