actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2015, 06:11
nel.w*ns nel.w*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2015
Locatie: Retie
Posts: 21
Thumbs up Binnenkort alle fietsers tegelijk groen, auto’s langer voor rood?

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) wil een nieuwe verkeersregel opnemen in de wegcode: geef op kruispunten alle fietsers en voetgangers uit alle richtingen tegelijk groen, terwijl alle auto’s moeten wachten. Zo vermijd je dodehoekongevallen. Het idee kan levens redden. Eén nadeel: auto’s staan nóg langer voor het rood.


Elk jaar botsen zo’n vierduizend auto’s met fietsers, van wie er 180 ernstig gewond raken. Met het nieuwe systeem, Alle Fietsers Tegelijk Groen (AFTG) gedoopt, moeten kruispunten veiliger worden. Minister Galant wil de nieuwe maatregel “uitdrukkelijk in de wegcode opnemen” bij de herziening van de volledige wegcode, die volgend jaar is gepland.

“Verkeerslichten worden dan zo afgesteld dat fietsers uit alle richtingen tegelijk groen krijgen en kunnen oversteken in de richting die ze willen. Alle gemotoriseerde voertuigen staan op dat moment stil”, aldus de minister op een parlementaire vraag van Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V), die al jaren pleit voor het principe. “Fietsers zijn enorm kwetsbaar in het verkeer. Vooral onze kruispunten zijn zwakke schakels. Daar kan deze maatregel iets aan veranderen.”

Galant bekijkt ook of er een speciaal verkeersbord nodig is.

Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) met succes. “Je vermijdt een aantal conflictsituaties: auto’s en fietsers kruisen elkaar niet langer. Die dodehoekongevallen ga je met dit systeem uit de weg”, zegt Jean-François Gaillet van het BIVV.

Touring waarschuwt voor een ander probleem. “Auto’s staan door dit systeem langer voor het rood. Ze verliezen nu al uren in de files. We zijn niet tegen deze maatregel, maar hij kan niet op elk kruispunt worden toegepast”, zegt woordvoerder Smagghe.

bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20151203_0...anger-voor-rood

eigen mening: Ik vind dit echt een heel goede regel. Als je op dit moment over een druk kruipunt rijdt is Het echt gevaarlijk. En ja, auto's zullen misschien langer moeten wachten. Dat is heel vervelend en frustrerend, maar dit systeem kan levens redden. Wil je voor enkele mensen levens geen paar minuten extra wachten dan. Als je echt niet wil wachten dan moet je zelf maar eens met de fiets rijden. Dan ga je zelf voelen hoe onveilig je bent. Ik rij zelf vaak met de fiets en dan moet ik ook wel enkele drukke en gevaarlijke kruispunten over. Er zijn dan altijd enkele auto's die als zotte doorrijden en de fietsers niet in het oog hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2015, 12:55
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Binnenkort alle fietsers tegelijk groen, auto’s langer voor rood?

Als men met dit initiatief echt levens kan redden, juich ik dit zeker van vast toe. Er verscheen nog niet zo lang geleden weer een artikel in de media hoeveel verkeersdoden er jaarlijks vallen. Dit is echt een cijfer om van te duizelen. Daarom vind ik het een goed idee dat men iets wil veranderen. In dit geval wilt men dus alle fietsers tegelijkertijd laten oversteken, terwijl alle auto's rood licht hebben. In het artikel staat wel dat men op een probleem stuit, namelijk dat auto's nu al urenlang in files staan en ze op deze manier nog meer tijd gaan verliezen. Ik denk niet dat het nodig is om dit voor elk kruispunt in te stellen. In Herentals bijvoorbeeld, is er een kruispunt waar de fietsers op een andere plaats voor het licht staan dan auto's, dus hier zou ik dit zeker en vast niet nodig vinden omdat men hier het gevaar van de dodenhoek niet heeft. Bij enkele andere kruispunten vind ik dit wel nodig.
Als ze deze verandering gaan doorvoeren moeten ze dit wel heel duidelijk communiceren naar de buitenwereld toe. Het zal niet eenvoudig zijn om duidelijk te maken op welke kruispunten de nieuwe regel wel geldt en op welke kruispunten niet. Daarom vind ik het idee om een extra verkeersbord te maken geen slecht plan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.