actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2015, 16:52
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Zoersel
Posts: 55
Rijexamencentra ontkennen beschuldigingen over "slaagquota"

Goca, de koepel waarin alle rijexamencentra vertegenwoordigd zijn, noemt de aantijgingen van mobiliteitsclub VAB, als zouden rijexamencentra slaagquota hanteren, "ongefundeerd". "Die quota bestaan niet", zegt Marie De Backer van Goca.

Volgens VAB blijkt uit onderzoek dat examinatoren kandidaat-autobestuurders buizen omdat het moet van hun baas. Slaagquota moeten concurrentie vermijden tussen verschillende examencentra, klinkt het in verschillende kranten. "Die beschuldigingen zijn ongefundeerd", zegt De Backer. "Het is onduidelijk waar VAB die info vandaan haalt. Ze verwijzen enkel naar 'een onderzoek'."

In België slaagt gemiddeld iets meer dan een op de twee kandidaat-autobestuurders. Slechts 3 van de 16 examencentra springen uit de band, klinkt het in de kranten. Maar volgens Goca is dat net een aanwijzing dat die quota niet bestaan. "In Alken slaagt 43 procent, in Asse 69 procent: dat is een verschil van bijna 30 procent."

En voor die verschillen heeft Goca een uitleg. "Dat heeft te maken met de omgeving en de kandidaat. De omgeving, omdat het bijvoorbeeld moeilijker is in een stedelijke omgeving. En de kandidaat, omdat die zich naargelang de regio anders voorbereidt. Ook spelen sociaal-economische factoren: wie er de middelen voor heeft, kan zich beter voorbereiden."

De examencentra streven naar uniformiteit bij de examinatoren, zegt De Backer. "Examinatoren vanuit het hele land krijgen op één plaats opleiding en volgen een en hetzelfde boekje."

Bovendien is er extern toezicht: zo garandeert een ISO 9001-label de kwaliteit van de examencentra. Daarnaast moeten centra aan bepaalde voorwaarden voldoen om van overheidswege erkend te worden. "Maar als Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts meer uitleg wil, staan wij open voor verder onderzoek."

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/binnenland/r...quota-b8b19a27/ (geraadpleegd op 3011/2015)

Mijn mening:
Het artikel sprong me meteen in het oog. Vele jongeren proberen hun rijbewijs te halen en dit is en blijft een zeer stresserend moment. Indien er 'slaagquota' gehanteerd worden, zoals VAB zegt, vind ik dit erg ongehoord. Natuurlijk moeten er hiervoor wel voldoende bewijzen zijn, en die blijken er niet te zijn. Goca, de koepel waarin alle rijexamencentra vertegenwoordigd zijn, reageert er zo toch op. Dit is nu natuurlijk een kwestie van woord tegen woord. Waar ik ook wel mijn bedenkingen bij heb is het feit dat in het ene examencentrum meer mensen slagen dan de andere. Dit zou onder andere te wijten zijn aan de moeilijkheidsgraad van de omgeving. Naar mijn mening zou dit ook ongeveer gelijk moeten zijn. Een verschil van 30% is wel echt te veel. Mensen die hun rijbewijs behalen in een niet-stedelijke omgeving kunnen wel eens problemen krijgen eens ze voor de eerste keer in een stad gaan rijden. De moeilijkheidsgraad zou dus overal toch ongeveer gelijk moeten zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2015, 20:06
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Rijexamencentra ontkennen beschuldigingen over "slaagquota"

Ik heb zo zelf ook al een aantal soortgelijke verhalen gehoord. Zo heb ik me eens laten vertellen dat examinators een vast cijfer hebben en dus op het einde van de maand minder kandidaat-autobestuurders doorlaten, omdat ze hun aantal (al bijna) overschreden hebben. Een ander verhaal dat ik me eens heb laten wijsmaken is dat examinators je er sneller doorlaten, als je met de rijschool hebt leren rijden.
Ik hoop dat beide verhalen niet kloppen want dit is uiteraard alles behalve eerlijk. Alle kandidaat-autobestuurders verdienen een gelijke kans, of ze nu hun examen aan het begin van de maand afleggen, of ze zonder rijschool hebben leren rijden, of ze in een niet-stedelijke omgeving wonen of niet. Net als Yanthe vind ik een verschil van 30% heel veel. Mensen zouden zo hun examen nog gaan afleggen in een gemeente waar de slaagkansen hoger liggen, ook al wonen ze er mijlenver vandaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.