actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2012, 02:50
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Hoe goed zijn digitale boeken voor het milieu?

Hoe goed zijn digitale boeken voor het milieu?


Wie genoeg e-boeken leest, verkleint zijn ecologische voetafdruk. National Geographic heeft wat cijfers verzameld over de verschuiving van papier naar digitaal.



Een digitaal boek is beter voor het milieu dan zijn papieren tegenhanger. Logisch ook, want uitgevers en verkopers hebben voor e-boeken immers geen papier, inkt, transport en opslagruimte nodig.

De impact van papieren boeken op het milieu is enorm, volgens National Geographic. Om een boek te maken is niet enkel papier nodig, maar ook andere zaken zoals energie en water. Om de e-readers en tablets te maken die e-boeken kunnen weergeven is natuurlijk ook energie nodig, maar de voetafdruk van die productie verkleint naarmate er meer publicaties op een toestel worden gelezen.

'Jaarlijks wordt zo'n anderhalf miljard kilo papier wordt gebruikt om boeken te drukken, en elk geproduceerd boek staat voor 4 kilogram CO2', aldus National Geographic. 'Volgens studies wordt de uitstoot van de productie van digitale boeken geneutraliseerd van zodra iemand meer dan 14 e-boeken heeft gelezen.'

In 2010 waren e-boeken goed voor 8 procent van de totale boekenmarkt. Een jaar later was dat 15 procent, en verwacht wordt dat dat cijfer eind 2012 tot 20 procent zal gestegen zijn. Recente prognoses wijzen uit dat tegen 2025 drie kwart van alle boeken digitaal zal zijn.


Blog DS, 12-04-2012
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th April 2012, 16:25
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
Hoe goed zijn digitale boeken voor het milieu?

Ik ben er ook wel van overtuigd dat digitale bordboeken veel beter zijn voor hte milieu, maar ik denk dat het een beetje langdradig is voor de leerlingen. Ze moeten gewoon overschrijven wat er op bord komt en hun motivatie vermindert. Naturlijk is dit ook afhankelijk van leerkracht tot leerkracht hoe leerlingen zouden reageren op een bordboek. Ik ben persoonlijk meer voorstaander van papier, maar als ik later les zou geven wil ik ook wel met een bordboek werken, maar ook met papier. Ik ben ervan overtuigd dat de afwissling een goed initiatief is. Ik denk ook dat het niet goed is voor de leerlingen hun ogen als ze een hele dag op een bordboek moeten kijken. Het is toch ook niet gezond om een hele dag op een computerscherm te kijken.
Kortom: Ik denk dat digitale bordboeken een goed initiatief zijn voor het milieu, maar anderzijds lijkt het me niet echt gezond voor de leerlingen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th April 2012, 17:38
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Citaat:
Orgineel gepost door Sabrina Claesens
Ik ben er ook wel van overtuigd dat digitale bordboeken veel beter zijn voor hte milieu, maar ik denk dat het een beetje langdradig is voor de leerlingen. Ze moeten gewoon overschrijven wat er op bord komt en hun motivatie vermindert. Naturlijk is dit ook afhankelijk van leerkracht tot leerkracht hoe leerlingen zouden reageren op een bordboek. Ik ben persoonlijk meer voorstaander van papier, maar als ik later les zou geven wil ik ook wel met een bordboek werken, maar ook met papier. Ik ben ervan overtuigd dat de afwissling een goed initiatief is. Ik denk ook dat het niet goed is voor de leerlingen hun ogen als ze een hele dag op een bordboek moeten kijken. Het is toch ook niet gezond om een hele dag op een computerscherm te kijken.
Kortom: Ik denk dat digitale bordboeken een goed initiatief zijn voor het milieu, maar anderzijds lijkt het me niet echt gezond voor de leerlingen.



Hey Sabrina, ik denk dat het voornamelijk gaat om 'gewone' leesboeken. Uiteraard vallen bordboeken ook onder deze 'e-categorie', maar zij maken daar maar een klein deel van uit vermoed ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.