actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2012, 21:45
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Gekleurde kuikens: nieuw trend?

Op het eerste gezicht denk je dat deze kleurige kuikentjes een regenachtige Pasen dienen op te fleuren, maar niets is minder waar. De trendy diertjes kennen succes in Azië waar chemicaliën in het kippenei worden ingespoten. Daardoor huppelen de diertjes enkele weken met gekleurde vedertjes rond.

Commercie
Het chemisch proces, ongevaarlijk voor de kuikens, werd oorspronkelijk uitgetest door Britse vorsers die de kippetjes in het wild wilden volgen. Sindsdien lijkt de trend ook commercieel interessant. De gekleurde diertjes zijn uiterst populair in Azië en het Midden Oosten, daar worden ze massaal verkocht in het roze, felgroen, geel, oranje, blauw, paars of rood.

Ethische vragen
"Pure mishandeling", zo stellen Britse dierenorganisaties. "Het maakt de dieren tot een hebbeding, eerder dan een levend wezen. We maken ons ernstig zorgen", stelt een woordvoerder. "De verf kan het dier mogelijk wel schaden en bovendien roept het heel wat ethische vragen op over de manier waarop ze bekeken worden".

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Re...uwe-trend.dhtml

Eigen mening: Ik vind dit persoonlijk niet kunnen. Een kuiken ziet geel en moet ook geel blijven! Ik snap echt niet wat mensen leuk vinden aan flashy roze, paarse, blauwe, oranje,... kuikens?
Men zegt wel dat het chemisch proces niet schadelijk is voor de kuikens, maar ik heb hier toch zo mijn vragen bij. Het is toch nooit goed als je ingaat tegen de natuur?
Wat ik mij hierbij ook sterk afvraag is waarom mensen altijd willen ingrijpen in de natuur? Waarom kunnen mensen de natuur niet gewoon laten zoals die is? Wij mensen hebben al zo vaak ingegrepen in de natuur en vaak had dit slechte gevolgen. Helaas vergeten we deze en blijven we doorgaan op de manier zoals we bezig zijn en zo kunnen wij volgens mij nog veel mooie dingen stukmaken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th April 2012, 10:29
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ik ben het helemaal eens met Charlotte! Ik persoonlijk vind kuikentjes superlieve diertjes en daarom vind ik het ook enorm jammer dat er op deze manier toch misbruik wordt gemaakt van de natuur, en dus ook van de kuikentjes. Ze worden inderdaad niet meer gezien als levend wezen, maar als een commercieel ding dat veel geld kan opleveren.

Ook vind ik het een beetje dom dat mensen deze gekleurde diertjes gaan kopen als de kleur toch niet permanent is. Waarom dan zoveel geld geven aan een blits kleurtje als het na een tijdje toch verdwijnt?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th April 2012, 10:41
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik geef de twee dames gelijk. Het is enorm dom vind ik om zoiets te doen. Zie die arme kuikentjes maar eens op de foto? Ook al hebben ze hier misschien geen last van, toch klinkt het me niet al te gezond. Met chemicaliën in het ei worden de kuikentjes kleurrijk... Laat het ei gewoon met rust en laat de kuikentjes ook met rust, dat vind ik ervan!
Zoals Charlotte zegt, vind ik ook dat we de natuur nu eindelijk eens met rust moeten laten. We moeten toch niet gaan ingrijpen voor zo'n domme en commerciële doeleinden? Dit gebeurt al veel te vaak en het gaat echt al over de grens. Het roept inderdaad bij mij een aantal ethische vragen op. Gaan we niet te ver? In hoeverre is dit nog gezond voor het dier? Hoe voelt het dier zich hierbij, beseft het dit?
Ik heb onlangs nog een artikel gelezen (ook uit Azië) waar men de honden gaat verven en zo lijken ze op andere dieren. Hier volgt alvast de link naar het artikel en dan kan je ook de foto's bekijken. Ik vind het allemaal iets te dramatisch voor die lieve diertjes. Ze voelen het misschien niet, maar het gaat me om het principe. De dieren kunnen dit niet kiezen, laat ze dan ook gewoon met rust.

http://www.bright.nl/verf-je-hond-tot-een-panda
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th April 2012, 12:21
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ik ben het ook eens met Charlotte, Esther en Evelien. Ik ben er net zoals hen van overtuigd dat dit geen goede zaak is. Ook de kritiek van de Britse dierenorganisaties kan ik begrijpen. Het is niet de bedoeling om van dieren een hebbeding te maken.
Toch was ik niet verwonderd bij het lezen van het artikel. Ik vrees ervoor dat meer en meer mensen zulke dingen tegenwoordig als 'normaal' gaan beschouwen. Tegenwoordig zie je aan onze eigen Belgische kust ook al mensen die een kinderwagen of draagtas gebruiken om met hun hond te gaan wandelen. Als er bewezen kan worden dat de stoffen die ze bij deze kuikens gebruiken, niet schadelijk is, vind ik dit dan zelfs minder erg dan honden in kinderwagens.
Ik denk dat we zulke zaken jammer genoeg niet meer kunnen vermijden in onze commerciële maatschappij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.