actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th May 2015, 11:50
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
‘Laat alle ouders betalen naargelang hun inkomen’

Het is mogelijk om voor iedereen een betaalbare kinderopvangplaats te voorzien, maar dan moet het subsidiesysteem grondig hervormd worden. Het huidige inkomensgerelateerde systeem (IKG) werkt ‘marktverstorend’, zegt vzw Kids &Co uit Herent.

Kinderopvanginitiatieven die niet met dat IKG-systeem kunnen werken, hebben geen andere keuze dan ouders een hoge prijs aan te rekenen. ‘Maak van het IKG een recht van de ouders en niet van de instellingen en laat gezinnen met een hoger inkomen meer betalen’, besluit kinderopvanginitiatief Kids & Co in een dossier dat Belga kon inkijken.

De vzw Kids & Co baat in Herent (Vlaams-Brabant) sinds 2014 twee nieuwe kinderdagverblijven uit, goed voor in totaal 44 opvangplaatsen. Als nieuw initiatief kunnen ze (nog) niet werken met inkomensgerelateerde prijzen. Heel veel initiatieven in de sector zitten wél in dat IKG-systeem, waarbij ouders betalen naargelang hun inkomen.

Waarom betalen ouders meer bij een kinderopvang zonder IKG-systeem?

Volgens Van Lishout, penningmeester van de vzw, valt ongeveer drie kwart van alle plaatsen onder dat IKG-systeem. Bij groepsopvang krijgen ze daarvoor per prestatie 37 tot bijna 57 euro per dag. Maar de opvanginitiatieven die niet met dat systeem kunnen werken, moeten aan ouders een hoge prijs aanrekenen en houden zelf heel weinig over.

Zo krijgt Kids & Co bijvoorbeeld enkel een basissubsidie van 2,5 euro per dag per plaats. Omdat de werkingskosten oplopen tot circa 34 euro per dag per plaats, moeten ze nog altijd 32,50 euro per dag aan de ouders vragen, klinkt het.

‘Dat tarief is niet alleen onbetaalbaar voor mensen met een laag inkomen. Ook gezinnen met een modaal inkomen zullen makkelijker kiezen voor een opvang met IKG-tarief waar ze maar 21,5 euro per dag moeten betalen in plaats van 32 euro per dag’, klinkt het.

Concurrentieel nadeel

Van Lishout noemt het bestaande IKG-systeem daarom ‘marktverstorend’. De 25 procent initiatieven die niet in het systeem zitten, hebben een concurrentieel nadeel. Ze pleiten voor een grondige bijsturing. Zo zou IKG een recht moeten worden van de ouders en niet van de instellingen. Daarnaast zouden gezinnen met een hoger inkomen ook een hogere ouderbijdrage moeten betalen. Nu betalen die in verhouding minder dan gezinnen met een modaal inkomen.

Het opiniestuk van vzw Kids & Co kunt u hier terugvinden.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150525_01696658
Eigen mening: Ik vind dat Kids & Co gelijk heeft. Elke kinderopvang zou evenveel moeten kunnen vragen, of de ouders moeten betalen naar hun inkomen. Er zijn al weinig plaatsen vrij. Dan kan ik me inbeelden dat mensen die meer kunnen en willen betalen sneller een plaats zullen krijgen. Zo hebben mensen met een lager inkomen bijna geen andere mogelijkheid dan een andere oplossing te zoeken. Dit vind ik zeer spijtig want een kinderopvang zou voor alle kinderen moeten kunnen en niet enkel voor kinderen die ouders hebben met een hoger inkomen.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 25th May 2015 om 12:01.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th June 2015, 21:47
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Laat alle ouders betalen naargelang hun inkomen

Net zoals Laurence ben ik het eens met Van Lishout. Alle kinderen hebben het recht om goed opgevangen te worden wanneer de ouders gaan werken. Als familieleden of vrienden het kind niet kunnen opvangen, dan moet het kind wel naar de opvang. Dit is geen evidentie voor iedereen. Niet iedereen kan zich dat veroorloven omdat veel mensen sowieso al elke maand moeten puzzelen om rond te komen. Daarom vind ik het, zoals Van Lishout aangaf, beter als het IKG-systeem een recht wordt van de ouders en niet van de kinderdagverblijven zelf. Iedereen zoekt naar de laagste prijs, zowel mensen met een laag inkomen als mensen met een hoog inkomen. Door dit recht aan kinderdagverblijven te geven lossen we het probleem niet op, omdat mensen met een hoog inkomen er dan ook voor zullen kiezen om hun kinderen bij de goedkopere kinderdagverblijven af te zetten. Als dit recht daarentegen aan de ouders wordt gegeven, kunnen ouders die meer verdienen hier geen gebruik van maken. Ik ben er zeker van dat personen met een hoog inkomen zich hierdoor misdeeld zullen voelen, maar ik ben er ook zeker van dat deze mensen het uiteindelijk niet zullen voelen in hun portemonnee. Voor mensen met een laag inkomen kan dit wel een grote hulp zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.