actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2013, 13:11
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Sportieve jongeren drinken dubbel zoveel alcohol als leeftijdsgenoten

Jongeren die aan sport doen, drinken dubbel zoveel als hun leeftijdsgenoten die niet in een sportclub zitten. Vooral groepsdruk en het voorbeeld van de ouders aan de zijlijn liggen aan de basis. Dat besluiten Het Nieuwsblad en De Standaard uit cijfers van kindergastro-enteroloog Thierry Devreker (UZ Brussel).

De resultaten komen uit een eindwerk dat focust op alcoholgebruik bij jongeren tussen twaalf en achttien. Wie in een sportclub zit, drinkt volgens de cijfers dubbel zoveel als leeftijdsgenoten. Bij achttienjarige jongens kan dat oplopen tot 28 glazen per week. Vanaf achttien blijken competitieve sporters minder te gaan drinken, omdat ze zich serieus met hun sport gaan bezighouden. Meisjes drinken minder, maar ook bij hen is het effect van de sportclub te merken.

De resultaten liggen in lijn met andere onderzoeken in Nederland, Frankrijk, Brazilië en Australië. Devreker ziet verschillende oorzaken: wegvluchten van individuele druk zoals opmerkingen van de coach of faalangst, maar ook groepsdruk en het voorbeeld van ouders aan de zijlijn. Bovendien is alcohol nauw verbonden met sport én zijn rolmodellen, luidt het nog. Dat de Rode Duivels met hun gezicht op een blikje Jupiler staan, bewijst dat.

Devreker stelt voor het probleem tegen te gaan door geen alcohol meer te verkopen in de kantine wanneer er jongeren trainen en sporten.

Bron: de Standaard, 10 oktober 2013.

Eigen mening: Volgens mij beperkt het probleem zich niet enkel tot de sporters, mensen met een normaal sociaal leven drinken geregeld alcohol. Studenten bijvoorbeeld, die gaan op donderdag uit en in het weekend ook. Of ze gaan tijdens springuren op café, of om een goede test te vieren... Ook daar is groepsdruk om samen gezellig 1 of meerdere pinten te drinken. Als je dit probleem wil aanpakken moet je bij de basis beginnen, ouders en de opvoeding spelen hier een belangrijke rol in. Als de ouders geregeld 's avonds voor de tv een pint of glas wijn drinken gaan jongeren het drinken van alcohol normaal vinden. Zelf zorg ik er voor dat ik tijdens de week nauwelijks alcohol drink (op gelegenheden na).
Toch vind ik dit geen verontrustend artikel, elke tiener wil wel eens proeven van alcohol, en het verstand komt toch met de jaren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2013, 19:26
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Hieruit kan ik alleen maar besluiten dat het 'alcoholprobleem' niet te wijten is aan de sportclub zelf maar aan de groep jongeren die met elkaar optrekt. Het is wel zo dat jongeren die lid zijn van een sportclub vaak vanzelf in aanraking komen met de kantine. Als daar dan enkele vrienden alcohol verkiezen boven een glaasje cola, zal men waarschijnlijk sneller geneigd zijn om mee te doen.

Laatst stond in de krant inderdaad ook iets vermeld over relatief agressieve ouders aan de zijlijn die hun kind negatief beïnvloedden. Kinderen lijden eronder en zouden zeker niet beter scoren met een mama of papa aan de kant die allerlei negatieve reacties over het veld strooit. Het zou dus goed kunnen dat dit bij jongeren tot frustraties leidt en ook tot alcoholgebruik om het verlies als het ware te verdrinken.

Geen alcohol verkopen wanneer jongeren een sport beoefenen lijkt me helemaal niet zo'n gek idee. Dan kijk ik toch vooral naar jongeren van 14 tot 17 jaar oud. Vanaf 18 zou men toch al meer verantwoordelijkheid moeten hebben en een stevige eigen mening hebben ontwikkeld tegen de groep en vooral de groepsdruk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.