actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2017, 20:32
Lotte.V*ndekeybus Lotte.V*ndekeybus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Loenhout
Posts: 36
Paus is gsm-waanzin beu: de mis is geen spektakel

Paus is gsm-waanzin beu: de mis is geen spektakel

Paus Franciscus vindt dat gsm-gebruikers zich misdragen. ‘Ik word er moedeloos van als ik hier op het plein of in de basiliek een mis opdraag en zoveel mobiele telefoons boven de hoofden zie uitsteken’, zei de paus woensdag tijdens de algemene audiëntie op het Sint-Pieterplein in Rome.

Niet alleen gelovigen, maar ook priesters en bisschoppen doen aan de rage mee. ‘Maar ik zeg je, de mis is geen spektakel’, aldus de 80-jarige kerkvorst. ‘Waarom zegt de priester tijdens de eredienst op een gegeven ogenblik: Verhef uw hart? Hij zegt toch niet: verhef uw smartphone om foto’s te maken. Neen, dit is echt een afschuwelijke zaak’.

De Argentijnse paus zelf stelt zich vaak ter beschikking voor selfies met toeschouwers en heeft ook een twitter account met meer dan een miljoen volgers. Het katholieke opperhoofd spoort echter de mensen ook steeds weer aan om zich niet in de sociale media of de technologie te verliezen, maar om tot rust te komen en echt contact met elkaar te onderhouden.

Bron: De Standaard, 08/11/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171108_03176353

Mening:
Ik begrijp de visie van de paus. Tegenwoordig draait, vooral bij jongeren, alles rond de smartphone. Dit vind ik bijzonder jammer. Op de meeste scholen is momenteel gsm-gebruik ook al toegelaten. Ik ben hier geen voorstander van omdat ik zelf nog op een middelbare school les heb gehad waar gsm-gebruik niet toegelaten was. Ik heb in al die jaren mijn smartphone niet gemist en ik vind het daarom ook niet echt nodig op school. Het is ook socialer als je met je klasgenoten een gesprek kan voeren dan dat iedereen enkel aandacht besteed aan zijn/haar eigen smartphone. Ook zou men moeten beseffen wanneer gsm-gebruik gepast is en wanneer niet. Zoals de paus aangeeft, is het eerder niet gepast tijdens een misviering. Ik pleit anderzijds niet helemaal tegen de smartphone want deze heeft ook nog positieve functies. Zo kunnen we via de sociale media goed onze contacten onderhouden. Dat de paus oproept zich niet te verliezen in de sociale media en de technologie vind ik dus een mooie visie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2017, 12:11
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Ik ben het eens met Lotte en de paus. Vandaag de dag lijkt het alsof smartphones en sociale media een vast deel van ons leven zijn geworden. Vroeger kwamen de mensen nog veel meer buiten en kende iedereen iedereen, zeker in het eigen dorp. Dit is allemaal zeer sterk vervaagd en is enkel nog aanwezig bij de oudere generaties die niet opgegroeid zijn met de smartphones. Ergens vind ik dit wel jammer, want ik vind dit iets typisch voor de dorpscultuur hier in Vlaanderen, welke ik toch uniek vind. Verder begrijp ik de paus ook betreffende zijn ergernis aan het gebruik van de gsm in de kerk. Dit is een gebouw waar mensen samen komen om te bidden, maar ook om stil te staan bij allerlei zaken die de gemeenschap van een heel dorp aangaan. Ik zou zeggen laat de gsm afstaan, gewoon thuis of kom niet meer naar de kerk als het je toch niet interesseert. Natuurlijk hebben de sociale media en smartphone ook een positieve functie, wat ook Lotte reeds aanhaalde. Het is gemakkelijk om contact met elkaar te onderhouden en snel te kijken wat er in de wereld gebeurt. Ik ben dan ook blij dat de huidige paus hier toch nog ergens voor open staat en zich modern weet op te stellen voor vernieuwingen. Dit was bij zijn voorgangers een heel ander verhaal.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.