actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2012, 21:00
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
"Korte klederdracht lokt instincten uit"

"Korte klederdracht lokt instincten uit"

Een Italiaanse priester heeft grote commotie veroorzaakt met een pamflet dat hij aan de poort van zijn kerk ophing. Daarin riep hij vrouwen op goed na te denken over de kledij die ze dragen. Hij is van oordeel dat vrouwen het vaak aan hun eigen uiterlijk of gedrag te wijten hebben wanneer ze het slachtoffer worden van geweld. Met het pamflet is de priester niet aan zijn proefstuk toe.

Don Piero Corsi afficheerde het pamflet op Kerstmis aan de poort van zijn kerk in het dorpje San Terenzo langs de Ligurische kust. "Vrouwen lokken instincten uit door hun korte klederdracht die zich verwijdert van het deugdzame leven van het gezin", stond er te lezen. De priester vindt dat vrouwen die het slachtoffer worden van geweld dat vaak zelf uitlokken door hun uitdagende gedrag en kledij.

Het pamflet veroorzaakte een storm van verontwaardiging. "Zo'n pamflet, gezien door kinderen en families, zet aan tot misdaden en doden", zegt Maria Gabriella Carnieri Moscatelli, voorzitter van de Noodlijn voor Vrouwen. Volgens de Italiaanse media zijn het afgelopen jaar 118 door geweld om het leven gekomen. Italië is daarmee de trieste Europese koploper.

"De beweringen zijn onaanvaardbaar"
Bisschop van La Spezia monseigneur Luigi Ernesto Palletti heeft Don Piero bevolen het pamflet onmiddellijk te verwijderen. "De inhoud gaat in tegen de algemene veroordeling van geweld tegen vrouwen," oordeelt de bisschop. "De beweringen zijn onaanvaardbaar en gaan in tegen de gemeenschappelijke waarden van de Kerk".

VRT
Don Piero gaf inmiddels gehoor aan het bevel van de bisschop. "Het is allemaal veel verder gegaan dan wat ik verwacht en bedoeld had", reageert hij. "Ik moet nu een tijdje rust nemen om mijn weg weer op een serene manier voort te zetten."

Hij ontkent dat hij de pers een e-mail heeft gestuurd waarin hij aankondigde zijn ambt te zullen neerleggen. De e-mail is volgens hem afkomstig van een vals e-mailadres dat misbruik maakt van zijn identiteit. De bisschop bevestigt dat hij geen ontslagbrief heeft ontvangen.

Met het pamflet is Don Piero niet aan zijn proefstuk toe. Eerder schreef hij al pamfletten gericht tegen de Islam en tegen vreemdelingen.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b..._macho_priester

Mening: Ik begrijp al de heisa die hier rond de uitspraak van de Italiaanse priester gebeurt. Wat hij zegt is heel rechtstreeks en hard. Hij neemt geen blad voor de mond. Maar ik begrijp zijn uitspraak wel volledig. Als je kijkt naar hoe sommige meisjes en vrouwen rond lopen over straat, dan snap je exact wat hij bedoelt. De kleedjes en rokjes worden als maar korter en de decolleté wordt steeds dieper en dieper. Alleen is het nu eenmaal zo dat een priester zoals deze, zulke uitspraken beter niet kan maken. Het was beter geweest als hij dit op een minder directe manier had verwoord.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th December 2012, 21:45
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Die priester overdrijft wel zwaar, ik ga helemaal niet akkoord met wat hij zegt. Oké, er zijn veel meisjes die zich nogal "onzedig" kleden, maar vaak is dit een uitdrukking van hoe ze zich voelen en wie ze zijn. Ik vind persoonlijk vaak de kledingkeuze ook wat ver gaan, maar ze doen er niemand kwaad mee. Zelfs al zou een vrouw naakt willen rondlopen op straat, zou dit op geen enkele manier een free pass zijn tot geweld/aanranding of iets in die aard. Tenzij de vrouw in kwestie een bord draagt met "val mij aan" of als ze het zelf letterlijk gaat vragen, vind ik niet dat geweld hun eigen schuld is door kledingkeuze. Mannen moeten zich maar kunnen bedwingen, ik zou denken dat wij als soort daartoe in staat zijn ondertussen. Anders zou iedereen zijn behoeftes ook maar overal op straat doen en weet ik wat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th December 2012, 12:40
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ik ben het hier niet volledig mee eens. Het is inderdaad zo dat vrouwen met weinig verhullende kledij de zogezegde ‘instincten’ kunnen uitlokken maar we zouden immers al zo ver moeten zijn dat deze ‘instincten’ onderdrukt moeten kunnen worden. En het is ook zeker niet zo dat enkel kortgerokte vrouwen met geweld te maken krijgen, al gaat het 'slechts' om vernederende uitspraken die naar vrouwen geroepen worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th December 2012, 13:47
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
De associatie wordt vaker en vaker gemaakt. Meer en meer hoor ik het volgende: 'het is toch logisch dat meisjes aangevallen worden als ze zich zo kleden'. Zelf heb ik een dubbele mening.
Enerzijds vind ik het niet kunnen dat vrouwen zich zo niet mogen kleden. Als een vrouw er 'zo' wil bijlopen, dan is het haar keuze. Dan moet deze vrouw de vernederende uitspraken er maar bij nemen. Ook een vrouw heeft een keuze wat ze wil dragen of niet. Daarbij zal zij absoluut niet de bedoeling hebben 'om aangevallen te willen worden'.
Anderzijds vind ik de klederdracht er wel over gaan. De 'jeugd van tegenwoordig' kleedt zich wel heel schaars. Als je op een feestje rondloopt, zie je meer bloot dan kledij. Het is uiteraard hun keuze maar het moet toch nog deftig blijven. Op die manier ga je inderdaad snel denken dat vrouwen het uitlokken. Maar toch vind ik dat de associatie niet gemaakt mag worden. Mannen moeten maar leren omgaan met hun instincten en dus goed nadenken!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th December 2012, 15:06
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 103
Ik begrijp wat hij bedoeld, maar ben het er niet mee eens. Een man behoord in staat te zijn om zijn instincten te onderdrukken. Hoe verleidelijk een vrouw ook mag zijn, zonder blijk van wederzijds verlangen mag je haar niet met lust benaderen. Doe je dat wel, dan ga je een grens over. Dat is niet de schuld van de vrouw die er goed uit ziet maar van de man die te zwak is om aan zijn verlangens te weerstaan. Een kort rokje is geen uitnodiging maar een symbool van zelfvertrouwen dat de vrouwelijke schoonheid kan accentueren.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th December 2012, 16:14
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Ik begrijp jullie standpunten volledig en daar ben ik ook mee akkoord. De man moet zijn "lust" maar kunnen onderdrukken, dat is een feit. Maar iedereen weet uiteraard dat er gekken rondlopen die op niks anders zitten te wachten dan vrouwen die er mooi bloot bijlopen. Wanneer deze dan passeren worden ze helemaal wild en kunnen ze hun "lust" niet meer onderdrukken. Er gebeurden vroeger al verschillende aanrandingen en deze nieuwe kledingstijl zorgt alleen maar voor meer aanrandingen denk ik. Dat is in feite hetgeen wat de priester vertelt, alleen dan op een meer directere manier.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.