actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2015, 08:54
T*ïssa.Vermeiren T*ïssa.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 55
Thumbs up -‘De Wever heeft niet gezegd dat we oorlogsvluchtelingen moeten

Francken: ‘De Wever heeft niet gezegd dat we oorlogsvluchtelingen moeten weren’


Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) is tevreden dat alle Europese landen zich er eindelijk toe verbonden hebben asielzoekers op te vangen. Dat verklaarde hij in De Ochtend op Radio 1. Francken toonde zich ook verrast door de kritiek op de academische toespraak van zijn voorzitter Bart De Wever.


Gisteren bereikten de Europese lidstaten een akkoord over een (vrijwillig) spreidingsplan voor de opvang van 120.000 asielzoekers. ‘Het concept zit goed in elkaar, met hotspots aan de buitengrenzen van de Schengenzone’, vindt Francken. ‘Zo stond het ook al in het verdrag van Dublin, en het werd tijd dat die regels ook toegepast werden en bepaalde landen over de brug kwamen.’

Dat N-VA-Europarlementsleden tegen het spreidingsplan stemde, betekent volgens Francken niet dat zijn partij ertegen is. ‘Men zoekt daar spijkers op laag water. N-VA is in Europa voor het principe van het spreidingsplan, maar ze hebben tegengestemd wegens een aantal amendementen die op het einde nog toegevoegd werden.’

Ondertussen hebben al meer dan 120 gemeenten gehoor gegeven aan de oproep van Francken om vrijwillig asielzoekers op te vangen. ‘Er is veel warmte en solidariteit vanuit de gemeentebesturen’, aldus de staatssecretaris.

Francken kwam ten slotte ook kort terug op de toespraak van zijn voorzitter Bart De Wever bij de opening van het academiejaar gisteren in Gent. Die hield een pleidooi om de conventie van Genève aan te passen. ‘Het ging om een academische beschouwing. Het is logisch dat hij daarbij de analyse maakt van de conventie van Genève. Het klopt dat die in een andere context werd gemaakt, die nu misschien achterhaald is. Maar hij heeft totaal niet gezegd dat hij geen oorlogsvluchtelingen meer wil opvangen.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150923_01882144
Mening: Ik vind het raar dat NV-A eerst tegen het spreidingsplan was. Er wordt ook niet dieper ingegaan op welke voorwaarden er nog extra bijgekomen zijn. Verder denk ik niet dat Bart De Wever tegen het spreidingsplan is. Onlangs zag ik nog een interview van hem op televisie waarin hij vertelde waarom de vluchtelingen soms al met een verwrongen gevoel naar hier kwamen. Ze hebben er al een moeilijke reis opzitten en dan horen ze nog van veel landen dat ze geen toegang krijgen en dus ook geen hulp. Ik begrijp wel dat deze mensen geholpen moeten worden, maar elk land van Europa moest z'n steentje bijdragen. Ik ben daarom ook heel blij om in dit artikel te lezen dat dit ook effectief zo is.

Laatst aangepast door T*ïssa.Vermeiren : 23rd September 2015 om 09:05.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.