actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2014, 11:15
Lennart.G*ootjans Lennart.G*ootjans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: westmalle
Posts: 50
Rector UA: “Minder regulering, meer efficiëntie”

Antwerpen - “Besparingen vermijden indien mogelijk en geld efficiënter besteden”, dat was de kernboodschap van Alain Verschoren, de rector van Universiteit Antwerpen, donderdag bij de start van het nieuwe academiejaar in het hoger onderwijs.

Verschoren pleitte voor zo weinig mogelijk besparingen. Tegelijk wil hij ook realistisch zijn en zélf actie ondernemen. Zo wil hij meer geld kunnen ophalen via bedrijf gesponsorde leerstoelen voor fundamenteel onderzoek.

Efficiëntieverbetering acht de rector mogelijk in een minder kostbare en efficiëntere doorlichting op instellingsniveau in plaats van op opleidingsniveau. “De belastingbetaler heeft recht om te weten waar zijn centen naartoe gaan. Maar wanneer controles meer tijd eisen dan de uitvoering van de taken die ze moeten controleren, dan is er iets fundamenteel mis.” Daarnaast pleitte Verschoren ook voor meer aanvullend online onderwijs, minder flexibilisering, de afschaffing van de gemeenschappelijke universiteiten- en hogescholenraad VLUHR en een eenvoudiger onderwijsstructuur.

Studentenprotest

Eerder toonde Verschoren zich al geen voorstander van studiegeldverhoging. Hij stak tijdens zijn speech dan ook een speelkaart op, het symbool van het Vlaamse studentenprotest, wat met applaus onthaald werd. Een tussenoplossing ziet hij bijvoorbeeld in een nieuwe categorie ondersteunde studenten, die het actuele inschrijvingsbedrag blijven betalen.

Het Antwerpse academiejaar vertrekt traditioneel vanuit de Antwerpse hoger onderwijs associatie AUHA. In een memorandum aan de Vlaamse regering werd gevraagd naar een bredere toegang tot het hoger onderwijs. “Onze afgestudeerden zijn geen weerspiegeling van de jonge mensen uit onze grootstad. De kloof op basis van sociaaleconomische status blijft bestaan. Drastische stappen zijn noodzakelijk”, stelde Dirk Broos, directeur van de Karel de Grote-Hogeschool.


Eigen mening: Ik vind dat meneer Verschoren gelijk heeft. En dat er geen studiegeldverhoging moet gebeuren. Ik ben ook een voorstaander van het studenten protest. Ik snap hun probleem volkomen en stem hiermee in. Ik vind het ook slim om het symbool van het Vlaamse studenten protest te gebruiken. Want zo laat hij zien dat hij ook wel geeft om hun mening. Hoewel ik ook wel snap dat ze besparingen willen houden. Want met dat geld kunnen we andere investeringen plaatsen die misschien nog belangrijker zijn voor onze maatschappij.

Bron: BELGA Krant: Gazet van Antwerpen

Laatst aangepast door Lennart.G*ootjans : 26th September 2014 om 11:29.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.