actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Kunst / kunst
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2013, 21:09
Gert-Jan.v*nGijsel Gert-Jan.v*nGijsel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 20
Gemiste kans: een echte Banksy voor maar 60 dollar

Kunstliefhebbers die gisteren een weinig in het oog springend marktkraampje voorbijliepen, zullen zich even achter de oren moeten krabben. De wereldberoemde, maar nog altijd anonieme straatartiest Banksy verkocht zijn werk voor maar 60 dollar per stuk. Acht stukken werden verkocht. En dat terwijl de geschatte waarde zo'n 200.000 dollar per stuk bedraagt.

Onderstaand filmpje laat een periode van zeven uur zien waarin slechts acht werken worden verkocht, met een flinke korting. 420 dollar leverde het op en een stapel onverkochte originele Banksy's.

"Gisteren heb ik in het park 100% authentieke en echt gesigneerde Banksy canvassen verkocht voor 60 dollar per stuk," verklaart de artiest zijn opmerkelijke stunt. "Dat was een eenmalige actie. Het kraampje zal niet terugkomen."

New York-tour
De Britse kunstenaar is momenteel met een maandlange tour door New York bezig. Eerder haalde hij al het nieuws door een video waarin Talibanstrijders dombo uit de lucht schieten.

Banksy produceert elke dag ongevraagd een kunstwerk in de stad. Via zijn Instagram-account en zijn blog houdt hij zijn volgers en liefhebbers op de hoogte van de tour.

Eigen mening / argumentatie: Ik vind dit een geweldige actie van Banksy, ik weet niet wat zijn echte bedoeling erachter was maar voor mij is dit "kunst" terugbrengen naar kunst. Zijn werken werden gekocht door mensen die deze gewoon mooi vonden (of de truc doorhadden / ervan wisten). Dit relateert tot iets wat de meeste mensen wel kennen: "Is dat nu kunst omdat die of die bekend is ? Ik vind het werk helemaal niets". Dat is iets waar ik mij soms ook vragen bij stel. Maar over die kwestie zal ik hier en nu maar niet uitwijken.

Het deed mij ook een beetje denken aan Han van Meegeren, die een halve eeuw geleden ook kunstkenners om de tuin leidde (weliswaar op een ander niveau, maar toch), en hiervoor zelfs gevangenisstraf kreeg. Is kunst kunst omdat het mooi is ? Of omdat het door iemand bekend is gemaakt? Banksy steekt doornen in de ogen van kunstkenners die hier misschien voorbij zijn gelopen. Beauty is in the eye of the beholder.

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1006/K...60-dollar.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2013, 21:51
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Wauw, die eigen mening is goed geschreven. Ik ben het er ook volledig mee eens. Tegenwoordig is 'echte' kunst dure kunst. Een sketch die te koop staat voor een veertig ŕ zestig euro, dat is toch geen kunst? Dat kan iedereen met een stukje houtkool en een canvas maken, niet? Maar als we er een prijskaartje gaan opplakken van tien jaarlonen wordt het ineens een kunstwerk van enorme artistieke waarde.

Waarom? Het is en blijft hetzelfde werk. Zoals de poster al heeft gezegd, lijkt het alsof Banksy de essentie van kunst wilt terugbrengen; genieten van een stuk dat jij hebt gemaakt of gekocht. De weinige kopers van de 'goedkope' werkjes zullen het gekocht hebben omdat ze het echt mooi vonden. Daar draait het om en dit kan ik enkel aanmoedigen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th October 2013, 02:15
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs up

Citaat:
Orgineel gepost door M*thi De Pauw
Wauw, die eigen mening is goed geschreven.
TOF: positief, stimulerend, beargumenteerd, alles wat ik als webmaster beoog met deze site!!
En niet in het minst: vruchtbare contacten tussen studenten van de twee onderwijscampussen van TM hier in de Kempen: GREAT!!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.