actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Studentenraad > Acties
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 14th October 2013, 21:23
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User

Brieven schrijven tegen homofoob en transfoob geweld

Tijdens de 23ste ‘Schrijf-ze-vrijdag’ van Amnesty International op 18 oktober, die dit jaar de naam ‘Schrijf-ze-vastdag’ krijgt, voert de mensenrechtenorganisatie actie opdat geweld tegen holebi’s bestraft wordt en stopt. In het kader van die actie lanceert Amnesty maandag een Facebook-applicatie waardoor jongeren symbolisch mee kunnen demonstreren tegen geweld tegen holebi’s en transgenders in Zuid-Afrika.Overal ter wereld worden mensen verbaal en fysiek belaagd enkel en alleen omdat ze holebi of transgender zijn. De straffeloosheid voor dergelijke misdrijven is een groot probleem. Uit recent onderzoek van het Jeugdonderzoeksplatform blijkt bovendien dat één op tien Vlaamse jongeren geweld tegen holebi’s en transgenders ‘normaal’ vindt, voegt Amnesty toe. Een groot deel van de holebi-leerlingen en holebi-leerkrachten wordt gepest, beledigd en zelfs fysiek bedreigd.

Brieven

Op vrijdag 18 oktober schrijven tienduizenden Vlaamse jongeren uit bijna vijfhonderd Vlaamse scholen, jeugdverenigingen en andere organisaties een brief aan de autoriteiten van Zuid-Afrika en Bulgarije, waarin ze geweld tegen holebi’s en transgenders aanklagen en de overheid oproepen om haatmisdrijven tegen seksuele minderheden te bestraffen.

Foto op vlag

Vandaag lanceert Amnesty bovendien een Facebook-applicatie , waarmee mensen hun profielfoto kunnen toevoegen aan een grote regenboogvlag die later dit jaar opgestuurd wordt naar Zuid-Afrika. De vlag wordt in 2014 door de Zuid-Afrikaanse holebi-gemeenschap gebruikt tijdens demonstraties in Kaapstad en andere steden.

‘Deze actie laat jongeren toe om zeer concreet hun solidariteit te betuigen met de Zuid-Afrikaanse holebi-gemeenschap voor wie het niet evident en zelfs gevaarlijk is om publiek zichzelf te zijn’, aldus Amnesty.

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 14/10/2013)

Mening:
Naar mijn mening is dit een zeer goed intiatief van schrijf-ze-vrijdag. Ze nemen een thema waar voordien nog niet veel actie's rond zijn gedaan. Ik denk dat dit wel een thema is dat iedereen aanspreekt. Immers iedereen heeft wel een vriend die holebi is, waardoor het geen 'ver-van-mijn-bed-show' wordt!
Met citaat antwoorden
Oud 16th May 2014, 16:21
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User

Ik vind dit een zeer mooi initiatief. Ik herinner mij ook nog van vroeger in het middelbaar dat we brieven gingen schrijven op schrijf-ze-vrijdag en dat we eigenlijk niet eens fatsoenlijk beseften voor wie of wat we eigenlijk brieven aan het schrijven waren. Dit is tenminste een doel dat dicht bij onze wereld is. Wij komen dit vaak tegen in ons leven en daarom vind ik dit een beter doel dan andere jaren. Ik hoop dat het een effect gehad heeft. Heeft er iemand al iets gehoord/gezien van deze regenboogvlaggen ?
Met citaat antwoorden
Oud 16th May 2014, 21:40
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User

Ik ga akkoord met Emilie en Giddy. Vroeger moesten we ook brieven schrijven voor Schrijf-ze-vrijdag maar vaak wisten we niet goed waar het eigenlijk over ging. Het gaat over dingen die wij ons moeilijk kunnen inbeelden. Daarom waren leerlingen vaak niet heel gemotiveerd om te schrijven. Geweld tegen holebi's en transgenders begrijpen leerlingen veel beter. Hierin hebben ze misschien veel meer de neiging om in te grijpen en een brief te schrijven. Dit staat veel meer bij hun leefwereld dan het gewoonlijke onderwerp.
Met citaat antwoorden
Oud 16th May 2014, 22:23
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User

Ik heb nog nooit van schrijf-ze-vrijdag gehoord. Ik vind het wel een zeer leuk initiatief. Ik denk dat het een goed idee is van Amnesty International om brieven te schrijven opdat het geweld tegen holebi's en transgenders stopt. Zeker nu dat het onderwerp zeer actueel is door Conchita Wurst die het Eurovisiesongfestival heeft gewonnen. Het is jammer dat holebi's nog steeds niet zichzelf kunnen zijn zonder zorgen. Deze initiatieven zorgen er ook voor dat het onderwerp ook voor holebi jongeren meer bespreekbaar wordt. Ik denk dat het voor veel jongeren nog steeds een moeilijke stap is om hier voor uit te komen. Hopelijk zal dit in de toekomst nog meer geaccepteerd worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:51.