actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2016, 09:20
Jolien.R*ns Jolien.R*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 68
"Te veel binnen zitten, is nefast voor de gezondheid"

Hoe minder natuur, hoe meer problemen. Volgens de Britse bioloog Ross Cameron (Sheffield University) blijven kinderen vandaag de dag te vaak binnen en lopen ze daarom meer kans op depressies, angst of obesitas. Zijn theorie van het 'nature deficit disorder' vindt bijval bij kinderpsychiaters in ons land.

De term 'nature deficit disorder' werd in 2005 gelanceerd door de Amerikaanse schrijver en journalist Richard Louv in zijn boek Last Child in the Woods. Daarin beschrijft hij hoe direct contact met de natuur belangrijk is voor de ontwikkeling van mensen en vooral van kinderen. Als die te veel binnen zitten, al dan niet achter een scherm, dan is de kans groter dat ze mentale problemen als ADHD, depressie en angsten ontwikkelen, maar ook obesitas.

Ross Cameron verdedigde die theorie zopas op een lezing. "Als biologische wezens zijn we fysiologisch aangepast om in bepaalde omstandigheden te gedijen, om te lopen, te spelen en actief te zijn. Maar we leven als bakstenen: hele dagen zittend en veelal sedentair", foeterde hij.

Bewezen verband

Volgens kinderpsychologen in ons land is er een bewezen verband tussen mentaal welzijn en spelen in het bos. Wonen in grootstedelijk gebied kan de gevoeligheid voor psychiatrische aandoeningen kan verhogen, zegt Emmanuël Nelis van het AZ Sint-Lucas in Brugge. "Een familie kan genetisch kwetsbaar zijn voor psychoses of schizofrenie. Uit onderzoek blijkt dat de kans groter is dat die ziekte zich manifesteert bij gezinnen in de stad. En hoe groter de stad, hoe groter het risico."

Bron: De Morgen, 5/12/2016, http://www.demorgen.be/wetenschap/-...dheid-b9c6dc02/

Eigen mening:
Het is algemeen geweten dat het goed is voor kinderen om buiten te spelen. Al is het een beetje koud, het is goed voor de gezondheid. Het is niet alleen goed om angsten en depressies tegen te gaan, maar ook om een weerstand op te bouwen. Er zijn vaak veel kinderen ziek, omdat ze te weinig buiten komen.
Ik wist niet dat het echt mentale problemen met zich mee kon brengen. Natuurlijk lijkt het mij wel logisch als kinderen en volwassenen van 's morgens tot 's avonds binnen zitten dit niet gezond kan zijn.
Ik raad ouders ook aan om met hun kind of kinderen buiten te spelen. Er zijn veel leuke dingen die je samen kunt doen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een lange wandeling maken in het bos en nadien een lekkere warme chocomelk drinken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2016, 10:44
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Als je elke dag binnen gekluisterd zit achter een scherm, worden je ogen dikwijls overbelast en is het bijgevolg wenselijk om even 'uit te waaien'.
Alleszins die uitdrukking wordt gebruikt als men een drukke dag heeft gehad. Dit is volgens mij een teken dat de mensen wel degelijk nood hebben aan de natuur. Indien iemand gedurende lange tijd een verhoogde mentale activiteit heeft verricht, kan je tot rust komen door bijvoorbeeld te gaan wandelen of te joggen in het bos.

Als kinderen naar school gaan, zitten ze vaak heel de dag op een stoel. Daarom is het naar mijn mening voor kinderen wenselijk om dagelijks te voet of met de fiets naar school te komen, zodat ze de nodige beweging hebben. Op deze manier kom je met een 'fris hoofd', zowel letterlijk als figuurlijk, aan op school.

Daarnaast kan men aan nodige lichaamsbeweging doen in hun vrije tijd, bij voorkeur in de open lucht: naar de jeugdbeweging gaan, outdoor sporten (vb. voetbal), enz.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.