actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2016, 18:40
Jochem.W*uters Jochem.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Kasterlee
Posts: 58
Jacht op laatste 15 rosse stekelstaarten

Tegen 2015 moesten alle rosse stekelstaarteenden uit Vlaanderen zijn verdwenen. Door vijftien overgebleven exemplaren moet er nu een nieuwe poging worden gedaan om het dier uit te roeien.

Van zeven ingevoerde siervogels in het Verenigd Koninkrijk tot de verovering van het hele Europese continent. Het is de rosse stekelstaart, een Noord-Amerikaanse eend, gelukt midden jaren vijftig. Probleem: het beest paart met de zeldzame Spaanse witkopeend. Door de kruisbevruchting vermindert de populatie van de laatste groep nog meer.

Volgens de Conventie van Bern moest de rosse stekelstaart daarom tegen 2015 worden uitgeroeid in het wild in Europa en Noord-Afrika. Nu blijkt dat er nog tien tot vijftien wilde exemplaren loslopen in Vlaanderen. Dat staat in het Vlaamse natuurrapport van het Instituut Natuur- en Bosonderzoek (INBO). De vijftien wonen verspreid over heel Vlaanderen, wat de jacht moeilijk maakt.

Vlaanderen krijgt uitstel tot 2020 om de doelstelling wel te halen en daarom vaardigde het Vlaamse Gewest begin november een bestek uit om een of meer bedrijven aan te stellen om de eenden neer te schieten.

Nochtans blijkt België tot de top van de klas te horen. De ontoereikende maatregelen in Nederland en Frankrijk brengen elk jaar enkele vogels over de grens.

Bronvermelding: De Standaard, 3/12/2016 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20161202_02605989)

Eigen mening: Het gevoel dat ik heb na het lezen van dit artikel is een beetje dubbelzinnig. Aan de ene kant vind ik het goed dat ze de Spaanse witkopeend willen beschermen, maar aan de andere kant vind ik het dan weer niet verantwoord om dan zo maar een diersoort uit te roeien. De natuur is iets wonderlijk en ik vind dan niet dat het aan de mens is om de keuze te maken om een volledige diersoort te behouden of net niet. Ik ben dan aan het denken of er geen andere mogelijkheden zijn om ervoor te zorgen dat beide soorten kunnen blijven bestaan. Er moet eerst toch nog is goed worden nagedacht vooraleer men op jacht gaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.