actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2016, 09:14
Sanne.N*yts Sanne.N*yts is offline
sanne.n*yts
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 76
Slaapgebrek kost economie miljarden

Slaapgebrek kost economie miljarden

Te weinig slaap kost de economie van rijke landen miljarden euro's per jaar. Dat blijkt uit een deze week verschenen onderzoek van RAND Europe. Slaapgebrek leidt tot lagere productiviteit en een hogere sterftekans.

In de vijf onderzochte landen - de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Japan, Duitsland en Canada - kost slaapgebrek bij werknemers de economie tussen de 1,3 en 3 procent van het bruto binnenlandse product (bbp). Voor een land als de Verenigde Staten, gaat het om maximaal 387 miljard euro per jaar, ofwel 2,28 procent van het bbp, in Groot-Brittannië om 47 miljard euro (1,86 procent van het bbp).

Gezonde slaaptijd

Iemand die gemiddeld minder dan zes uur per nacht slaapt, heeft 13 procent meer kans om te overlijden dan iemand die tussen zeven en negen uur per nacht slaapt, constateren de onderzoekers. Wie tussen zes en zeven uur per nacht slaapt, heeft een 7 procent hogere sterftekans. Tussen zeven en negen uur slaap wordt gezien als een 'gezonde slaaptijd'.

Marco Hafner, onderzoeksleider bij RAND Europe, een not-for-profitorganisatie die zich richt op het verbeteren van beleid op basis van onderzoek, zegt dat de studie laat zien dat de gevolgen van slaapgebrek groot zijn. "Te weinig slaap heeft niet alleen invloed op de gezondheid en het welzijn van het individu. Door lagere productiviteit en een hogere sterftekans heeft het ook invloed op de nationale economie."

Meer beweging

Het verbeteren van de slaapgewoonten van mensen kan volgens hem dan ook een belangrijke positieve impact hebben. Eenvoudige veranderingen, zoals een uur extra slaap per nacht, kan een economie miljarden opleveren.

De onderzoekers raden slechte slapers aan om een vaste tijd aan te houden bij het opstaan, het gebruik van apparatuur met beeldschermen te beperken voor bedtijd, evenals het gebruik van alcohol en nicotine en cafeïne. Voldoende beweging overdag draagt ook bij aan een betere slaap.

bron: 02/12/2016 http://www.demorgen.be/wetenschap/s...arden-bbcb5ec8/

mening: Ik schrik ervan dat een slaapgebrek zo'n grote kosten met zich meebrengt. Ik weet dat het logisch is bij sommige mensen dat ze minder productief zijn als ze weinig geslapen hebben, maar dat het voor de economie zo nadelig zou zijn, had ik niet verwacht. Dat mensen sneller sterven door een paar uurtjes minder slapen vind ik ook al iets om van op te kijken. Slaaptekort kan dus ook een grote invloed op je gezondheid hebben. Ik merk het zelf niet echt als ik eens een uurtje minder heb geslapen, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Na het lezen van dit artikel lijkt het me sterk aangewezen om mensen ervan bewust te maken dat het belangrijk is dat ze een vast slaappatroon aannemen.

Laatst aangepast door Sanne.N*yts : 2nd December 2016 om 09:20.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2016, 11:56
Layla G*etschalckx Layla G*etschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 67
Slaapgebrek kost economie miljarden

Ik heb er nooit bij stilgestaan maar eigenlijk is dit een logisch gevolg van slaapgebrek. Wanneer iemand slaaptekort heeft zijn er gevolgen die logischerwijs invloed hebben de productiviteit zoals Sanne al heeft aangehaald. Eerst en vooral kan dit gevolgen hebben voor ons lichaam. Door te weinig slaap verzwakt ons immuunsysteem en zijn dat meer vatbaar voor gezondheidsproblemen of ziekten. Het spreekt voor zich dat dit nadelig is voor onze werkgever en dus ook voor de economie. Daarnaast stelt men ook vast dat werknemers die op de werkvloer aanwezig zijn hun taken niet naar behoren kunnen uitvoeren. We hebben sneller last van hoofdpijn, kunnen ons minder goed en lang concentreren en op lange termijn zou dit volgens onderzoekers ook invloed kunnen hebben op ons geheugen en de hersenwerking. Het is dus zeker van belang om je aan een regelmatig slaapschema te houden. Het is niet zo dat je de slaap van één nacht kan inhalen door de volgende avond vroeger te gaan slapen. Je lichaam en geest zijn hierdoor niet volledig hersteld. Dit heeft niet alleen gevolgen voor onze productiviteit. Door verminderde concentratie en reactiesnelheid kan de kans op een ongeval bijvoorbeeld ook toenemen. Kom uitgeslapen de deur uit !!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.